The film is concerned chiefly with four topics: Chełmno, where mobile gas vans were first used by Germans to exterminate Jews; the death camps of Treblinka and Auschwitz-Birkenau; and the Warsaw Ghetto, with testimonies from survivors, witnesses, and perpetrators.
Night and Fog is a documentary that alternates between past and present and features both black-and-white and color footage. The first part of Night and Fog shows remnants of Auschwitz while the narrator Michel Bouquet describes the rise of Nazi ideology. The film continues with comparisons of the life of the Schutzstaffel to the starving prisoners in the camps. Bouquet then addresses the sadism inflicted upon the doomed inmates, including torture, scientific and medical "experiments", executions, and prostitution. The next section is shown completely in black-and-white, and depicts images of gas chambers and piles of bodies. The final topic of the film depicts the liberation of the country, the discovery of the horror of the camps, and the questioning of who was responsible for them.
Le film alterne des séquences montrant des paysages naturels et des rites religieux ou spirituels humains, filmés sur les cinq continents. Au cœur du film, des séquences plus pénibles (accompagnées notamment de morceaux de Dead Can Dance dont The Host of Seraphim) montrent les aspects destructeurs de l'humanité telles la misère ou la guerre. La fin du film revient sur des séquences de spiritualité, notamment une séquence des bains rituels dans le Gange, à Varanasi en Inde.
Filmmakers James Hanlon and the Naudet brothers were originally filming Tony Benetatos, a probationary firefighter of the New York City Fire Department assigned to the Engine 7/Ladder 1/Battalion 1 Firehouse on Duane Street in Lower Manhattan with the intention of making a film about the "probie's" first experience as a firefighter. On the morning of September 11, the firehouse, under the direction of Battalion Chief Joseph Pfeifer, was called out on a reported "odor of gas" at Church and Lispenard Streets. Jules rode with Pfeifer to investigate, while Gedeon stayed behind at the firehouse with the "probie.
Ce documentaire a la particularité « de confronter directement des victimes de prêtres pédophiles, en caméra cachée, avec leurs agresseurs ». Il « met en cause la hiérarchie épiscopale dans la faiblesse — voire l’absence — des sanctions dans les cas de pédophilie », dénonçant l'hypocrisie de l'église polonaise et l'impunité des prêtres agresseurs.
Ce film documentaire donne la parole à sept enfants juifs et palestiniens, âgés entre 9 et 13 ans. Ils donnent leur vision sur le conflit israélo-palestinien.
Un travail minutieux de récolte d'images a permis de reconstituer, minute par minute, ce qu'ont vécu les New-Yorkais lors du 11 septembre 2001, entre l'impact du premier avion et l'effondrement de la seconde tour. De leurs appartements, de Times Square aux quais du New Jersey, les New-Yorkais commentent, observent, et surtout filment la catastrophe. Si certains restent incrédules, d'autres sont pris de panique. Les rumeurs circulent, les transports s'arrêtent et les lignes téléphoniques sont mises hors service. L'île de Manhattan se retrouve coupée du monde. Ses habitants cherchent à fuir en marchant le long des routes et prennent d'assaut les ferries.
Part One of the film, The Collapse, has an extended interview with Pierre Mendès France. He was jailed by the Vichy government on charges of desertion, but escaped from jail to join Charles de Gaulle's forces operating out of England, and later served as Prime Minister of liberated France.
Partez à la rencontre de Nicholas Winton, véritable héros d'avant-guerre. Jamais considéré comme tel, cet homme a pourtant sauvé 669 enfants à la veille de la Seconde Guerre mondiale. Dans la capitale tchécoslovaque, alors qu´il se préparait pour des vacances au ski, le jeune Nicholas Winton va organiser une extraordinaire opération de sauvetage d'enfants juifs menacés par les nazis.
In 2001 Japanese American painter, Jimmy Mirikitani (born Tsutomu Mirikitani), and over 80 years old, was living on the streets of lower Manhattan. Filmmaker, Linda Hattendorf, took an interest and began