Search a film or person :
FacebookConnectionRegistration
Nanni Moretti is a Actor, Director, Scriptwriter, Producer and Editor Italien born on 19 august 1953 at Bruneck (Italie)

Nanni Moretti

Nanni Moretti
If you like this person, let us know!
Birth name Giovanni Moretti
Nationality Italie
Birth 19 august 1953 (70 years) at Bruneck (Italie)
Awards Commandeur des Arts et des Lettres‎

Giovanni "Nanni" Moretti ([ˈnanni moˈretti]; born 19 August 1953) is an Italian film director, producer, screenwriter and actor. The Palme d'Or winner in 2001, in 2012 he was the President of the Jury at the Cannes Film Festival.

Biography

Nanni Moretti naît au sein d'une famille d'enseignants. Son père est l'épigraphiste Luigi Moretti. Sans que sa famille soit pauvre, elle est relativement modeste. À l’adolescence, il se découvre deux passions : le cinéma et le water-polo. À cette époque il contracte une hépatite virale qui l'oblige pendant un temps à ne se nourrir que d'artichauts bouillis et de jambon cru. Lorsqu'il est totalement guéri, il obtient, « de haute lutte » sa première Vespa. Une fois ses études achevées, il se met en tête de devenir réalisateur et tourne en 1973 ses deux premiers courts métrages : Pâté de bourgeois et La Défaite (filmés en Super 8) qu'il tourne, interprète, monte et développe lui-même.

Il devient l'acteur principal de ses œuvres où il apparaît dans une série d'alter ego exubérants. D'emblée, ses premiers films dévoilent son style singulier, caractérisé par une ironie mordante et un sens aiguisé de l'observation psychologique et sociale. Ils affirment également sa force de caractère et mêlent éléments autobiographiques, questionnements intimes, considérations artistiques et préoccupations politiques. En 1976 sort Je suis un autarcique, son premier long métrage filmé en Super 8 et gonflé en 16 mm. Dans ce film, le réalisateur met en scène une troupe de théâtre avant-gardiste dont il se sert pour porter un regard ironique sur le gauchisme. En 1977, il tient un petit rôle dans Padre padrone des frères Taviani.

En 1978, il réalise Ecce Bombo qui raconte les rapports difficiles d’un étudiant avec son entourage. Ce film est présenté en sélection officielle au Festival de Cannes.

En 1981, Sogni d'oro, sa nouvelle réalisation, obtient le Grand Prix du Jury à la Mostra de Venise. En 1983, il met en scène Bianca dans lequel il interprète un professeur amoureux de Laura Morante, une de ses actrices fétiches. En 1986, on le retrouve sous les traits d’un curé dans la comédie La messe est finie (Ours d'argent à Berlin) et dans la peau d’un militant communiste devenu amnésique dans le film Palombella rossa, en 1989.



Grâce à sa maison de production Sacher Film, qu’il fonde en 1986 au côté d'Angelo Barbagallo et qu'il nomme ainsi en hommage à sa pâtisserie préférée, la Sachertorte, il produit les œuvres de cinéastes débutants comme La Seconde fois de Mimmo Calopresti et Le Porteur de serviette de Daniele Luchetti, films dans lesquels il endosse le premier rôle. Il acquiert également, en 1991, le cinéma d'art et essai le Nuovo Sacher dans le quartier de Trastevere de Rome qui lui sert de base de diffusion à ses films et ses productions. Il y programme également les réalisations d'auteurs reconnus ou débutants.

À la fin de l'année 1990 il doit incarner le premier rôle masculin de La Double Vie de Véronique de Krzysztof Kieślowski. Mais, alors qu'il a commencé à tourner dans ce film, son état de santé est trop mauvais pour qu'il puisse continuer (il se découvrira par la suite un cancer) et il doit être remplacé.

En 1991, il reprend une salle de cinéma, le Cinema Nuovo. Pour des raisons administratives, il ne peut en modifier le nom, mais il lui est possible d'y rajouter quelque chose : il l'appelle alors le « Cinema Nuovo Sacher ». La salle ouvre en novembre 1991 avec à l'affiche le film Riff-Raff de Ken Loach.

En 1994, il obtient le Prix de la mise en scène au Festival de Cannes pour son film Journal intime, dans lequel il dévoile qu'il a été atteint de la maladie de Hodgkin, une forme de cancer. Ce prix à Cannes lui permet d'atteindre une notoriété internationale.

Nanni Moretti apprécie particulièrement le cinéma iranien. Il participe au jury de la sélection officielle du Festival de Cannes 1997 et y fait tout pour qu'Abbas Kiarostami reçoive la Palme d'or avec son film Le Goût de la cerise (ex-aequo avec le film L'Anguille de Shōhei Imamura). La présidente du jury, Isabelle Adjani, se sentira trahie par son attitude (elle soutenait le film De beaux lendemains) et qualifiera dans la presse Moretti de « Machiavel »

En 1998, dans Aprile, présenté à Cannes, il fait part de sa joie d’être père et de son contentement d'assister à la victoire de la gauche aux élections tout en dévoilant ses doutes sur l'avenir.

Moretti fonde ensuite, en 1998, la société Sacher Distribuzione, spécialisée dans la distribution de films d'auteur. Celle-ci a notamment assuré, en Italie, la sortie d'Une séparation d'Asghar Farhadi, La guerre est déclarée de Valérie Donzelli, Angèle et Tony d'Alix Delaporte et César doit mourir des frères Taviani. Moretti est également le créateur du Prix Sacher et du Sacher Festival, consacré aux courts métrages.

En 2001, à nouveau présent à Cannes, il obtient la Palme d'or pour La Chambre du fils, drame intimiste racontant la manière dont une famille de la classe moyenne anconitaise réagit après la perte de son fils adolescent.

Nanni Moretti a présidé le jury de la 58e Mostra de Venise, en 2001. Son jury a décerné le Lion d'or au Mariage des moussons de Mira Nair. En 2007 et 2008, il a par ailleurs assuré la présidence du Festival du film de Turin.

Moretti décide de sortir son film suivant, Le Caïman, au moment des campagnes législatives de 2006, car il est autant une satire de Silvio Berlusconi et de sa gouvernance qu'un portrait kaléidoscopique de l'Italie des années 2000. Le Caïman est par ailleurs présenté à Cannes. En 2008, on le retrouve devant la caméra d'Antonello Grimaldi dans Caos calmo.

En 2011, sa comédie Habemus Papam, qui narre les déboires d'un pape français dépressif, incarné par Michel Piccoli, est présentée en compétition au 64e Festival de Cannes. Lors de sa sortie, elle remporte un large succès critique et public. Le film est classé comme le meilleur de l'année par Les Cahiers du cinéma.

Quinze ans après avoir été juré au 50e Festival de Cannes, sous la présidence d'Isabelle Adjani, il est nommé président du jury de la 65e édition cannoise par Thierry Frémaux, le 20 janvier 2012. Cette nomination concrétise une longue relation avec le festival : huit de ses réalisations furent sélectionnées, dont six en compétition. Son jury, composé des comédiens Diane Krüger, Ewan McGregor, Hiam Abbas et Emmanuelle Devos, des réalisateurs Alexander Payne, Andrea Arnold et Raoul Peck ainsi que du styliste Jean-Paul Gaultier, attribue la Palme d'or à Amour de Michael Haneke. Sa présidence est critiquée par les festivaliers, jugeant son palmarès décevant (avec l'absence de Holy Motors, Mud : Sur les rives du Mississippi et De rouille et d'os) et formulant un soupçon de copinage et de conflit d'intérêts. En effet, quatre films primés sur six ont le même distributeur français que Moretti (Le Pacte) et Ken Loach et Matteo Garrone, que le cinéaste compte parmi ses amis et dont il a distribué les précédents films en Italie, ont été récompensés pour des films jugés médiocres par plusieurs critiques. Jean Labadie, distributeur de Moretti et Thierry Frémaux démentent cependant cette accusation de favoritisme.

En 2015, Moretti présente son nouveau film, Mia madre, avec Margherita Buy, portrait d'une réalisatrice en proie à des doutes créatifs et personnels. Le film, qui interroge le rapport entre fiction et réalité, est sélectionné en compétition au 68e Festival de Cannes où il reçoit le Prix du jury œcuménique pour « sa maîtrise et son exploration fine et élégante, imprégnée d’humour, de thèmes essentiels dont les différents deuils auxquels la vie nous confronte.

Best films

We Have a Pope (2011)
(Actor)

Usually with

Source : Wikidata

Filmography of Nanni Moretti (25 films)

Display filmography as list

Actor

Santiago, Italia, 1h20
Directed by Nanni Moretti
Origin Italie
Genres Documentary
Actors Nanni Moretti, Patricio Guzmán, Miguel Littín
Roles Self
Rating71% 3.59023.59023.59023.59023.5902
Le documentaire rend compte à travers des documents d'époque et des témoignages, de l'activité de l'ambassade Italienne à Santiago lors des mois qui ont suivi le coup d'état de Pinochet le 11 septembre 1973 mettant fin au régime démocratique de Salvador Allende. L'ambassade a donné refuge à des centaines d'opposants au régime du général Pinochet, leur permettant ensuite de rejoindre l'Italie.
Mia madre
Mia madre (2015)
, 1h46
Directed by Nanni Moretti
Origin Italie
Genres Drama
Themes Films about films, Vieillesse
Actors Margherita Buy, John Turturro, Giulia Lazzarini, Nanni Moretti, Beatrice Mancini, Vanessa Scalera
Roles Giovanni
Rating67% 3.395983.395983.395983.395983.39598
Margherita (jouée par Margherita Buy) est une réalisatrice d'une cinquantaine d'années dont la mère Ada (Giulia Lazzarini), ancienne professeur de latin, est en train de mourir. Elle s'en occupe avec son frère Giovanni (Nanni Moretti), mais elle est très prise par le film qu'elle est en train de tourner, dans lequel joue un acteur américain mondialement connu, Barry Huggins (John Turturro), au caractère difficile. Margherita vient aussi de quitter son compagnon, Vittorio, et s'inquiète pour sa fille adolescente, Livia, qui obtient de mauvais résultats à l'école principalement en latin et qui souhaite par conséquent changer de filière.
Girlfriend in a Coma, 1h38
Origin United-kingdom
Genres Documentary, Historical
Actors Livia Giuggioli, Nanni Moretti, Toni Servillo, Marcello Mastroianni, Anna Magnani, Sophia Loren
Roles Himself
Rating71% 3.5749253.5749253.5749253.5749253.574925
The documentary, using the eyes of an English outsider directed by a passionate, but exiled, Italian insider, exposes the dire situation of Italian politics and the process of economic and social decline the country has suffered during the last two decades, treating the decline as a warning of what might happen elsewhere in the West. The decline has occurred amid a collapse of moral values and the victory of "Mala Italia" over "Buona Italia". Critical of Silvio Berlusconi, the former Prime Minister, for some of the actions his government undertook or failed to undertake, and for his inappropriate use of his media companies to influence the Italian electorate, the documentary also does not spare criticism of the Left.
We Have a Pope, 1h42
Directed by Nanni Moretti
Origin Italie
Genres Drama, Comedy, Comedy-drama
Themes Psychologie, Films about religion, Psychanalyse
Actors Michel Piccoli, Nanni Moretti, Margherita Buy, Jerzy Stuhr, Renato Scarpa, Franco Graziosi
Roles Dott. Brezzi
Rating67% 3.351263.351263.351263.351263.35126
On the death of the pope, the conclave meets in Rome. Early ballots end with black smoke, since none of the main candidates reaches the quorum. After several rounds of voting, Cardinal Melville is elected, though he had not previously been considered a frontrunner.
Quiet Chaos, 1h52
Directed by Antonello Grimaldi
Genres Drama, Romance
Actors Nanni Moretti, Valeria Golino, Alessandro Gassmann, Isabella Ferrari, Hippolyte Girardot, Silvio Orlando
Roles Pietro Paladini
Rating68% 3.4401053.4401053.4401053.4401053.440105
Pietro Paladini and his brother Carlo, a fashion designer, rescue two women from drowning. At the same time Pietro's wife dies unexpectedly at home. After the funeral, Pietro falls into a state of Quiet Chaos, which is marked by spending a lot of time with his daughter Claudia. The manager is absent from his work and spends his days waiting in the park, which is opposite the school of his daughter. All the while, the widower stays very calm on the outside and is a focal point for his wife's sister Marta (Valeria Golino), his brother and co-workers who are affected by the merger of his group. It is the rebirth of a man who was once a tough manager.
To Each His Own Cinema, 1h40
Directed by Claude Lelouch, Abbas Kiarostami, Amos Gitaï, Elia Suleiman, Nanni Moretti, Takeshi Kitano, Andreï Kontchalovski, Youssef Chahine, Roman Polanski, Wim Wenders, Chen Kaige, Raoul Ruiz, Olivier Assayas, Theo Angelopoulos, Michael Cimino, Wong Kar-wai, Manoel de Oliveira, Jane Campion, Alejandro González Iñárritu, David Lynch, Gus Van Sant, Atom Egoyan, Lars von Trier, Ken Loach, Walter Salles, David Cronenberg, Zhang Yimou, Bille August, Aki Kaurismäki, Hou Hsiao-hsien, Tsai Ming-liang, Raymond Depardon
Origin France
Genres Drama, Comedy
Actors Isabelle Adjani, Anouk Aimée, Antoine Chappey, David Cronenberg, Yosra El Lozy, Taraneh Allidousti
Roles Nanni Moretti (segment "Diario di uno spettatore")
Rating67% 3.3966453.3966453.3966453.3966453.396645
35 réalisateurs d'origines très variées (25 pays différents) ont tous mis en scène un court métrage de 3 minutes, sur le thème de la salle de cinéma. Le film en regroupe 33 puisque les frères Coen et les frères Dardenne travaillent ensemble. Celui de David Lynch ne faisait pas partie du film mais a été présenté en ouverture du festival.
The Caiman
The Caiman (2006)
, 1h53
Directed by Nanni Moretti
Origin Italie
Genres Drama, Comedy
Themes Films about films, Political films
Actors Silvio Orlando, Margherita Buy, Jasmine Trinca, Michele Placido, Giuliano Montaldo, Antonello Grimaldi
Roles Nanni Moretti / Silvio Berlusconi
Rating66% 3.3488853.3488853.3488853.3488853.348885
Opening with a wedding between two young Communists, officiated by a CP functionary, under the poster of Mao-Tse Tung, the bride suddenly spears the man and escapes, chased by the police. This is the end of 'Cataratte'/'Cataracts', a 10-year-old action B-movie projected in an open air cinema in honor of Bruno Bonomo (Silvio Orlando), a cockeyed film producer, who did some trash movies starring his wife Paola (Margherita Buy) in the 1970s. He also has two young sons loved by him and his wife. During this homage, a young woman presents him the script of a movie she wants to direct with his help.
People of Rome, 1h40
Directed by Ettore Scola
Genres Comedy, Documentary
Themes Documentary films about cities
Actors Giorgio Colangeli, Antonello Fassari, Fiorenzo Fiorentini, Arnoldo Foà, Sabrina Impacciatore, Valerio Mastandrea
Roles lui-même
Rating62% 3.14543.14543.14543.14543.1454
Rome 2003, the camera follows citizens of Rome. Night, in a flat, a woman prepares her husband's lunch. The man takes a bus, but the camera follow another bus ... a woman cleans the mayor's office... A man interviews passengers on a bus about immigration...... the owner of a bar is racist person... a survivor woman of Holocaust remembers the Ghetto deportation... deportation that is filmed by a director... Stefania Sandrelli plays with her grand daughter in a park a man tries to seduce the bus driver...gay night life... sunrise at Piazza Navona, a noble man and a tramp are sitting together.
Fellini: I'm a Born Liar, 1h42
Directed by Damian Pettigrew
Origin France
Genres Documentary
Themes Films about films, Documentary films about business, Documentary films about the film industry, Documentaire sur une personnalité
Actors Federico Fellini, Roberto Benigni, Terence Stamp, Donald Sutherland, Dante Ferretti, Tullio Pinelli
Roles Self (archive footage) (uncredited)
Rating69% 3.485993.485993.485993.485993.48599
A camera tracks crosswise alongside a wide, brightly appointed beach, in what appears to be the dead of winter. No bathers are in sight, only a rolling parade of empty cabanas, with a tranquil blue seascape in the distance beyond. The wistful, melancholy music of Nino Rota lends these vistas a dreamy familiarity. We then jump from color to luminous black & white, and a quick glimpse of Federico Fellini's 1963 masterpiece, 8½, in which the monumentally buxom harlot, La Saraghina, is preparing to perform her rumba on the beach for a flock of fugitive schoolboys. It's the very same beach we were just staring at, but magically denuded of 40 years of succeeding development, and made mythic through the eyes of a master. From this point of departure, Pettigrew juxtaposes archival footage and fresh interviews with Fellini's collaborators, interspersed with classic clips and the fruits of his own present-day visits to the haunting locales where I Vitelloni (1953), Nights of Cabiria (1957), La Dolce Vita (1960), Fellini Satyricon (1969) and other cinematic wonders first came to life. The goal is to fuse these ingredients thematically, to a degree that may better illuminate Fellini's conscience and philosophies.
The Son's Room, 1h39
Directed by Nanni Moretti
Origin Italie
Genres Drama
Themes Films about families
Actors Laura Morante, Nanni Moretti, Jasmine Trinca, Silvio Orlando, Claudio Santamaria, Stefano Accorsi
Roles Giovanni
Rating72% 3.647173.647173.647173.647173.64717
The film tells a very raw and realistic story of the death of a teenager in a middle-class Italian family. Giovanni has a troubled relationship with his seventeen-year-old son Andrea and would like to make up with him by jogging. Andrea, annoyed by the presence of his father, accepts the invitation, but on the very first day of jogging, Giovanni has a firm commitment. The second day Giovanni has to cancel the jogging with Andrea due to an urgent call from one of his patients. Andrea goes with friends to go scuba diving instead. Unable to make it back to the surface in time after following a fish into a cave, Andrea dies, without being able to be reconciled with his father. Giovanni, with his wife Paola, is no longer able to console himself for the loss of his very young son and he can only give him a final farewell in the funeral home along with all the other young friends of Andrea.
Aprile
Aprile (1998)
, 1h18
Directed by Nanni Moretti
Origin Italie
Genres Drama, Comedy, Comedy-drama
Themes Films about films, Political films
Actors Silvio Orlando, Daniele Luchetti, Nanni Moretti, Angelo Barbagallo, Andrea Molaioli
Roles Self
Rating69% 3.4616853.4616853.4616853.4616853.461685
Moretti is a director in crisis and would like to make a musical film that speaks to the history of a pastry in the Cold War. However, each time he starts to develop the project, Moretti leaves the Institute to devote himself to meditation. In fact there is something in the Italy of his day that afflicts him: the demonic presence in Italy of Silvio Berlusconi and his corrupt colleagues (including Emilio Fede in the TV news) in the government. Moretti, a Communist Party, would like a jolt did topple the government of Berlusconi, but to no avail. After a few days he really wants to make a movie about all the misdeeds of the Prime Minister, but his plans are thwarted by the birth of his child, to whom he devotes himself with an obsessive love. Not knowing what to do, as he seriously risking to fail as a film director, Moretti takes up the idea of the film on the pastry singer.
Opening Day of Close-Up, 7minutes
Directed by Nanni Moretti
Genres Comedy
Actors Nanni Moretti
Roles Himself
Rating59% 2.9918052.9918052.9918052.9918052.991805
Moretti plays himself, running the movie theater he owns in Rome. In the film, Moretti is endlessly anxious with the wish for his patrons to watch and appreciate Abbas Kiarostami's Close-Up (1990), in the face of reports that other films are selling far more tickets.
Three Lives and Only One Death, 2h3
Directed by Raoul Ruiz
Origin France
Genres Comedy, Crime
Actors Marcello Mastroianni, Anna Galiena, Marisa Paredes, Melvil Poupaud, Chiara Mastroianni, Jean-Yves Gautier
Rating67% 3.3930253.3930253.3930253.3930253.393025
Tantôt riche personnage qui aide un jeune couple, professeur en Sorbonne qui devient clochard ou maître d'hôtel, Marcello Mastroianni campe un personnage affecté par le syndrome de la multiplication de la personnalité. Pris dans le tourbillon de ce conte fantastique, Mastroianni vit trois vies et assume trois destins qui ne cesseront de s'entrecouper tout au long du film.
The Second Time, 1h20
Directed by Mimmo Calopresti
Origin Italie
Genres Drama
Themes Films about terrorism
Actors Valeria Bruni Tedeschi, Nanni Moretti, Valeria Milillo, Marina Confalone
Roles Alberto Sajevo
Rating68% 3.431333.431333.431333.431333.43133
Alberto Sajevo, universitaire spécialiste de l’organisation du travail, a été victime douze ans plus tôt d’un attentat des Brigades rouges. La balle est encore logée dans son cerveau : il doit bientôt subir une opération chirurgicale pour l’extraire, mais avec un risque élevé. Un jour, il rencontre par hasard Lisa Venturi, l’ex-terroriste qui a tenté de le tuer. La jeune femme, condamnée à 30 ans de prison, est en permission et doit pointer au commissariat. L’universitaire cherche à faire connaissance avec Lisa qui ne se souvient absolument pas de lui et se méprend sur ses intentions. L’homme est obsédé par le souvenir des années de plomb alors que la femme tente de tirer un trait sur cette période de sa vie.
Caro diario, 1h40
Directed by Nanni Moretti
Origin Italie
Genres Drama, Biography, Comedy, Documentary
Themes Films about films, Seafaring films, Transport films, Road movies
Actors Nanni Moretti, Jennifer Beals, Giulio Base, Alexandre Rockwell, Carlo Mazzacurati, Marco Paolini
Roles Nanni Moretti
Rating72% 3.6033253.6033253.6033253.6033253.603325
The film consists of three autobiographical chapters (capitoli) of an open diary—that of film director and film producer Nanni Moretti.