The plot, based on the true story, follows a Royal Canadian Mounted Police officer who wants to give an Indian a fair trial for the murder of a fellow officer before he winds up being executed.
At the brink of year 2000, a time when Nostradamus and other prophets predicted doomsday, a cosmic meltdown, Almanach 1999-2000 takes a humorous look at the world of divination. A fiscinating trip to the very heart of the strange, this film opens up the spheres of the paranormal, giving us an opportunity to discover an entire gallery of colourful personalities (psychic, astrologist, prophet, sceptic, philosopher, grower, etc.) who manage to cast doubt on our entire relationship with the future.
Stéphanie et Éric, deux jeunes québécois dont le couple bat de l'aile, vont passer leurs vacances d'hiver dans un pays d'Amérique latine, dans une région renommée pour ses pistes de randonnée. Ils quittent leur travail malgré tout et s'envolent pour une république ensoleillée des mers du sud.
Court-métrage parsemé de longs monologues, Atomic Saké raconte l’histoire de trois amies qui décident d’arrêter de (se) mentir le temps d’un souper. Vainqueur du Jutra du meilleur court, le film met en scène plusieurs jeunes acteurs de la relève à leurs débuts, entre autres, Suzanne Clément, Noémie Godin-Vigneau et Stéphane Crète.
Ce court-métrage nous replonge dans une période d’après-guerre où la propagande d’une menace soviétique déferle sur l’Amérique alors que les soucoupes volantes sont omniprésentes en France en septembre 1954. Sur un ton sympathique et une texture cinématographique qui rappelle les films de science-fiction des années 50, l’aventure se déroule dans un milieu rural québécois.
In the 1930s, in the throes of the Great Depression, the government of Quebec relocated more than 80,000 citizens to found a new settlement in the virgin forests of Quebec’s Abitibi region. After enduring backbreaking work to clear the land, however, many left, seeking a better life in the city or as labourers for the large corporations that had come to exploit the North’s valuable resources. The Lalancette family, however, have persisted in forging their future on the land from one generation to the next, earning their keep from farming, and defying the constraints of globalization and the mining and forestry companies that control the area. Revisiting the heritage of Quebec filmmakers who documented Abitibi, following in the footsteps of Pierre Perrault, among others, this documentary traces a defining chapter of Quebec history and raises fundamental questions about regional development.
When a body is found hanging on top of the sign demarcating the Ontario-Quebec border, police officers from both Canadian provinces must join forces to solve the murder. David Bouchard (Patrick Huard) is a rule-bending, francophone detective for the Sûreté du Québec, while Martin Ward (Colm Feore) is a by-the-book anglophone Ontario Provincial Police detective. The bilingual detectives must resolve their professional and cultural differences as well as their bigotry and prejudices.
À l'aube d'une journée pluvieuse, une bête monstrueuse émerge de la boue en révélant les contours d'une charrette ancienne. Le bœuf immense qui prend forme est enchaîné à cette charrette et traîne avec peine sa charge et une colonie de petits hommes qui le cannibalisent jusqu'à l'épuisement. Le bœuf s'écroule et retourne à la terre emportant tragiquement avec lui ce peuple avide et belliqueux. Cette vision apocalyptique s'achève sur les corps enlacés d'un couple qui se décompose sous la chaleur brûlante du soleil.
À 47 ans, Julien Lapierre, est un éternel adolescent. Après le succès remporté par son roman autobiographique intitulé « C’est le cœur qui meurt en dernier », il cherche à renouer les liens rompus avec sa mère de 82 ans, maintenant internée dans une résidence pour personnes âgées. Cette dernière, qui ne sait rien des secrets de famille révélés par le roman de son fils, lui demande de l'aider à mettre fin à une vie qui lui est devenue intolérable.
One Halloween, the alcoholic mother of good-for-nothing Raymond suddenly dies, and he throws her body in a ditch. Repenting, he calls his sister Angèle, an actress who he has not seen for ten years, to help find the corpse. But the corpse they bring back in the ruined family home is not that of their mother. The brother and the sister start a sinister adventure involving two gangsters in dire straits, two chilling dealers, a dishonest artist agent, a terribly stupid cop, and a horde of pigs.
Chef Thémis, the founder of the Cooks Without Borders organization, returns to his country of origin, Madagascar, to teach classes and show the underprivileged how to cook. With very few means, he manages to put together his first class, comprising eighteen people. From his enthusiasm as he starts out to his doubts when faced with the gigantic task that lies ahead of him, the film accompanies him over the three years the project lasts. Beyond their adventure, the film asks a question that any emigrant may face. Querying exile and the need to repay a moral debt to the country they left behind.
Occupant un petit appartement minable du quartier montréalais de Verdun avec son frère Vincent, sa mère Joe et sa petite amie Mel, JP est un jeune homme constamment sur le fil du rasoir qui peine à combler les besoins des siens dont il se sent responsable. Avec son frère, il intensifie ses activités criminelles de collecteur pour le modeste cartel de drogue de son oncle Dany. Mais les conflits tendus qui se succèdent sans arrêt finissent par exercer une pression insoutenable sur le jeune homme et le poussent dans ses derniers retranchements.
Coined one of the most intimate and obstinate filmmakers in Belgium, Boris Lehman acts in, directs, produces, and distributes his films, single-handedly incarnating the essence of a creator who manages to survive on the fringes of his industry. From Brussels to Paris, friends, filmmakers, critics, and crew offer their understanding of a man for whom life is a reason to film, and film, a reason to live.
Partant de la fondation de l’Office national du film du Canada en 1939, ce film met en valeur le travail des artisans du cinéma qui cherchent à réaliser des longs métrages de fiction à l’intérieur de cette institution