En 1891, à Arles, le facteur Joseph Roulin demande à son fils Armand de remettre une lettre à Théodorus van Gogh, le frère du peintre Vincent van Gogh qui s'est donné la mort. Armand est très récalcitrant : même si Van Gogh avait peint son portrait quelque temps plus tôt, Armand reste persuadé, comme la plupart des gens, que Vincent Van Gogh était un fou plus ou moins dangereux. Armand accepte à contrecœur pour faire plaisir à son père. Mais il apprend que le frère de l'artiste est mort quelques mois plus tard. La mission d'Armand semble ne plus avoir de sens, mais, dans l'intervalle, les premiers éléments qu'il a appris sur la mort du peintre lui ont donné envie d'en savoir plus. Dès lors, Armand se rend à Auvers-sur-Oise pour enquêter sur la vie intime et artistique de Vincent van Gogh.
Vincent van Gogh's obsessive devotion to his art engulfs, consumes, and finally destroys him. The apostate religious leaders do not like his zeal for God and they frown on his social activism and care for the poor in a coal mining town. He returns home to his father's house where he is rejected by a woman he obsessively loves, takes up with a prostitute who leaves because he is too poor, and discovers painting, which he pursues while agonizing that his vision exceeds his ability to execute. His brother, Theo van Gogh, provides financial and moral support, while Vincent lives off and on with the critical Paul Gauguin. Vincent begins experiencing hallucinations and seizures and voluntarily commits himself to a mental institution. He signs himself out, and with Theo's help, returns to a rural area to paint, where he ultimately shoots himself in despair of never being able to put what he sees on canvas.
Le film se déroule en 1890 et présente les 67 derniers jours de la vie du peintre postimpressionniste Vincent van Gogh, depuis son arrivée en train à Auvers-sur-Oise, où il est soigné et protégé par le docteur Gachet, à sa mort consécutive à sa tentative de suicide.
The film does not have a single narrative, but is rather episodic in nature, following the adventures of a "surrogate Kurosawa" (often recognizable by his wearing Kurosawa's trademark hat) through eight different segments, or "dreams", each one titled.
Jo loves to draw, and she is good enough at it to win a scholarship. She goes to the city from her small town to study at a special art school, where more than anything else, she hopes to learn to paint like her hero, Vincent van Gogh. While sketching faces one day, she encounters a mysterious European art dealer who buys a few of her drawings, and commissions her to do some more. He rewards her handsomely for her work, and goes back to Amsterdam. Not long after, Jo is shown a magazine story about the "discovery" and million dollar sale of some of the drawings of young Vincent van Gogh, drawings only she and her friend, Felix, know are hers. The only thing to do is for Jo and friends to get to Amsterdam and find the mystery man. Or better still, go right to the source and speak to Vincent himself in 19th century Arles.
Moi, Van Gogh propose une vision tout à fait nouvelle de l'artiste.
Cette vision est celle de Peter Knapp et de François Bertrand qui ont voulu un film à la fois centré sur le travail du peintre, construisant une relation intime avec l'homme, et résolument spectaculaire dans son traitement graphique grâce au procédé 70 mm/15 perforations - IMAX.
À la fin des années 1880, Vincent Van Gogh s'installe à Arles. Il séjournera ensuite à Saint-Rémy-de-Provence, avant de finir ses jours à Auvers-sur-Oise.