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Alla Nazimova is a Actor, Director, Scriptwriter, Producer, Co-Director and Editor Russe born on 3 june 1879 at Yalta (Ukraine)

Alla Nazimova

Alla Nazimova
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Birth name Mariam Edez Adelaida Leventon
Nationality Russie
Birth 3 june 1879 at Yalta (Ukraine)
Death 13 july 1945 (at 66 years) at Los Angeles (USA)

Alla Nazimova (Russian: Алла Назимова; June 3 [O.S. May 22] , 1879 – July 13, 1945) was a Russian actress, who emigrated to the United States in 1905.

On Broadway, she was much acclaimed for her work in the classic plays of Ibsen, Chekhov and Turgenev. Her efforts at silent film production were less successful, but a few sound-film performances survive as a record of her art.

Nazimova openly conducted relationships with women, and her mansion on Hollywood’s Sunset Boulevard was believed to be the scene of outlandish parties. She is credited with having originated the phrase ‘sewing circle’ as a discreet code for lesbian or bisexual actresses.

Biography

Chassée par des pogroms, alors qu'elle n'est qu'une enfant, la famille d'Alla Nazimova doit fuir Yalta en Crimée pour s'installer à Montreux où son père ouvre une pharmacie. Très jeune, Alla Nazimova se montre très douée pour la danse et la musique. Elle apprend à parler le russe, le français et l'allemand. Abandonné par sa femme qui fuit les violences conjugales, son père se remarie et les relations entre Alla et sa nouvelle belle-mère sont difficiles. Elle se réfugie donc dans la danse classique. Pour pouvoir monter sur scène, son père lui impose de prendre un pseudonyme. Elle choisit Alla Nazimova. Alla est le diminutif d'Adélaïde, que lui donnait sa mère. Nazimova est un hommage à l'héroïne du roman Les Enfants de la rue.



Elle part alors pour Moscou où elle exerce de nombreux petits métiers et se livre à la prostitution mais réussit à entrer à l'âge de 17 ans dans l'école de théâtre du mouvement naturaliste de Constantin Stanislavski qui est à l'époque l'une des plus prestigieuses de Russie. Elle y apprend le métier d'actrice, mais aussi celui de la mise en scène, des décors des costumes et de la lumière. Elle rencontre Anton Tchekhov dont elle tombe amoureuse ce qui ne l'empêche pas de se marier en 1899 avec un jeune étudiant, Sergueï Golovine. Avec la troupe de Stanislavski elle parcourt l'Europe.

Les interprétations d'Alla Nazimova dans les pièces de Tchekhov et d'Henrik Ibsen sont remarquées en Russie puis en Europe. Nazimova quitte son mari et comme de nombreux artistes fuit la Russie. En 1905, elle arrive aux États-Unis où sa troupe donne une tournée. Elle apprend l'anglais en quatre mois. À Broadway, elle devient la protégée de Charles Frohman, l'un des auteurs les plus influents de l'époque dont elle devient l'actrice attitrée. Sa bonne connaissance des langues — elle parle également l'italien et le français — lui permet de jouer les pièces pour les émigrés dans leur propre langue et d'attirer l'attention de l'intelligentsia new-yorkaise impressionnée par l'actrice polyglotte.



Nazimova devient une star du théâtre, gagne très bien sa vie et impose à travers l'Amérique des pièces d'un genre nouveau où elle défend l'émancipation de la femme :


« Pourquoi je préfère jouer Ibsen ? Tout simplement parce que Ibsen ne met pas en scène des héroïnes. Shakespeare lui le fait. Il y a de la grandeur, de la simplicité chez elles. Les femmes de cette époque étaient peut-être comme ça. Shakespeare les a peintes telles qu'il les a vues. Le rôle des femmes a beaucoup changé. La femme moderne est bien plus complexe. Elle sait plus de choses, fait plus de choses et doit être reconnue comme telle. Shakespeare montrait les femmes telles qu'elles étaient. Ibsen montre les femmes telles qu'elles devraient être ».
Nazimova est connue pour ses nombreuses liaisons lesbiennes. Parmi ses amantes de l'époque on compte Tallulah Bankhead. En 1916, elle devient la maîtresse de Mercedes de Acosta. Mais les relations homosexuelles sont mal vues et considérées comme un comportement déviant par l'Amérique puritaine. Elle épouse donc un acteur britannique homosexuel, Charles Bryant qui sera son compagnon dans la plupart des films qu'elle tourne pour la Metro-Goldwyn-Mayer.

Star incontestée au théâtre, Nazimova intéresse Hollywood. C'est la Metro Pictures Corporation en 1916 qui parvient à la faire signer en lui offrant un contrat de 13 000 dollars par semaine. Pour son premier film Épouses de guerre, elle obtient un succès phénoménal. Elle devient l'une des grandes stars de la MGM et tournera pour le studio 11 films en trois ans. Elle participe de très près à l'écriture, la réalisation et la production de ses films. Elle se fait construire une magnifique villa au 8080, Sunset Boulevard à Los Angeles, The Garden of Alla. Cette villa sera célèbre pour les fêtes et réceptions endiablées où se retrouvent ceux qui souhaitent échapper à la rigueur de la morale de l'époque.

C'est au cours d'une de ses soirées que l'une de ses maîtresses, Jean Acker, lui présente son mari, Rudolph Valentino. Nazimova le considère d'abord comme un gigolo de salon. Mais après le succès en 1921 du film Les Quatre Cavaliers de l'Apocalypse, elle comprend le potentiel du jeune homme. Elle voit en lui l'acteur idéal pour jouer son partenaire dans La Dame aux camélias (Camille), adaptation de l'œuvre d'Alexandre Dumas fils. Avec lui, elle fabrique « le nouveau mâle » qui ne puise pas ses fondements dans les archétypes masculins mais montre sa part de féminité. Pour la première fois au cinéma, un homme va être modelé selon les désirs d'une femme. Elle lance alors le mythe Valentino qui s'épanouira l'année suivante dans Le Cheik. Après avoir lancé Valentino en latin-lover, Nazimova quitte la Métro pour produire l'adaptation de la pièce d'Oscar Wilde, Salomé. Ce film d'avant-garde, aux décors art déco, dans lequel elle montre tous ses talents de danseuse, est un échec retentissant. Nazimova est ruinée et rejetée par les majors qui pardonnent mal les aventures indépendantes et plus encore le fait de montrer des relations homosexuelles à l'écran. À la suite de cet échec, elle fait une tentative de suicide. Malgré son rejet d'Hollywood, elle continue à jouer au théâtre. Escroquée par l'une de ses maîtresses, elle doit vendre sa villa. À partir de 1940, elle fait des apparitions alimentaires dans plusieurs films, par exemple le remake d'Arènes sanglantes, écrit ses mémoires et meurt en 1945 à l'âge de 66 ans.

Best films

Blood and Sand (1941)
(Actress)

Usually with

Source : Wikidata

Filmography of Alla Nazimova (18 films)

Display filmography as list

Actress

Since You Went Away, 2h57
Directed by Edward F. Cline, John Cromwell, Tay Garnett, David Selznick
Origin USA
Genres Drama, War, Romance
Themes Political films
Actors Claudette Colbert, Jennifer Jones, Shirley Temple, Joseph Cotten, Monty Woolley, Lionel Barrymore
Roles Zofia Koslowska
Rating74% 3.7437253.7437253.7437253.7437253.743725
Anne Hilton (Claudette Colbert) is an upper-middle-class housewife living in a Midwestern town near a military base with her two teenage daughters, Jane (Jennifer Jones) and Bridget "Brig" (Shirley Temple). Anne's beloved husband Tim Hilton - seen only in photographs - is the father of Jane and Brig, has volunteered for U.S. Army service in World War II. As the film begins in January 1943, Anne has just returned from seeing her husband off to Camp Claiborne, and she and her daughters must adjust to the absence of Tim and make other sacrifices for the war effort, including food rationing; planting a victory garden; giving up the services of their loyal maid Fidelia (Hattie McDaniel) who nevertheless offers to continue working part time for the Hiltons while foregoing wages; and taking in a boarder, the curmudgeonly retired Colonel Smollett (Monty Woolley). When the Hiltons travel by train in a failed attempt to see Tim one last time before he ships out, they encounter or travel with many other people whose lives have been affected by the war, and they end up not getting to see Tim because their train is delayed to allow a defense supply train to go through first. In contrast, the Hiltons' socialite neighbor Emily Hawkins (Agnes Moorehead) complains about the inconveniences caused by the war and engages in unsupportive behaviors such as hoarding food and criticizing the Hiltons' efforts.
The Bridge of San Luis Rey, 1h47
Directed by Rowland V. Lee
Origin USA
Genres Drama
Actors Lynn Bari, Francis Lederer, Akim Tamiroff, Alla Nazimova, Louis Calhern, Donald Woods
Roles Doña Maria - The Marquesa
Rating55% 2.765242.765242.765242.765242.76524
In the year of 1774, a hundred-year old bridge leading to the chapel of San Luis Rey in Peru, plunges into the deep chasm it spans, killing the five people who are crossing it. Brother Juniper (Donald Woods) is one of the chapel monks, whose faith is rocked by the unfortunate incident. He travels to Lima to seek answers to his questions why these five were chosen by God to die this violent death.
In Our Time, 1h50
Directed by Vincent Sherman
Origin USA
Genres Drama, Romance
Themes Documentary films about war, Documentary films about historical events, Political films, Documentary films about World War II
Actors Ida Lupino, Paul Henreid, Nancy Coleman, Mary Boland, Victor Francen, Cyd Charisse
Roles Zofia Orwid (as Nazimova)
Rating65% 3.294013.294013.294013.294013.29401
In March 1939, antiques dealer Mrs. Bromley (Mary Boland) and her assistant Jennifer "Jenny" Whittredge (Ida Lupino) travel through Poland making purchases. In Warsaw, Jenny meets Count Stephan Orwid (Paul Henreid) and, after a whirlwind courtship, he asks her to marry him.
Blood and Sand, 2h5
Directed by Budd Boetticher, Rouben Mamoulian, Robert D. Webb
Origin USA
Genres Drama, Action, Romance
Themes Films about animals, Sports films, Bullfighting films, Children's films
Actors Tyrone Power, Linda Darnell, Rita Hayworth, Alla Nazimova, Anthony Quinn, J. Carrol Naish
Roles Senora Augustias
Rating67% 3.395033.395033.395033.395033.39503
As a child Juan Gallardo (Rex Downing – young boy) wants only to become a bullfighter like his dead father. One night he has an argument with the pompous critic Natalio Curro (Laird Cregar) about his father's lack of talent in the bullring. The argument spurs Juan to travel to Madrid and achieve his dreams of success in the bullring. Before leaving he promises his aristocratic sweetheart Carmen Espinosa (Linda Darnell) he will return when he is a success and marry her.
Escape
Escape (1940)
, 1h38
Directed by Mervyn LeRoy
Origin USA
Genres Drama, Thriller
Themes Political films
Actors Norma Shearer, Robert Taylor, Conrad Veidt, Alla Nazimova, Felix Bressart, Philip Dorn
Roles Emmy Ritter
Rating69% 3.4943153.4943153.4943153.4943153.494315
Famous German stage actress Emmy Ritter (Alla Nazimova) is held in a Nazi concentration camp. She is scheduled to be executed soon, but the sympathetic camp doctor, Ditten (Philip Dorn), has been a fan since childhood and offers to deliver a letter from her to her children...afterwards.
A New Romance of Celluloid: The Miracle of Sound, 11minutes
Origin USA
Genres Documentary
Themes Documentary films about business, Documentary films about the film industry, Documentary films about cities
Actors Jeanette MacDonald, Nelson Eddy, Clark Gable, Greer Garson, W. S. Van Dyke, Hedy Lamarr
Roles Self
Rating54% 2.720372.720372.720372.720372.72037
The film starts with a brief introduction to the work of Thomas A. Edison and a clip from William K.L. Dickson's Dickson Experimental Sound Film (c. 1894). Douglas Shearer then presents a behind the scenes look at the filming of W.S. Van Dyke's Bitter Sweet (1940) featuring Jeanette MacDonald and Nelson Eddy to explain how the sound is recorded. A scene from King Vidor's Comrade X (1940) featuring Clark Gable and Hedy Lamarr is used to demonstrate the final result. The film concludes with a montage from trailers for coming MGM pictures and a Technicolor screen test of Greer Garson for Mervyn LeRoy's Blossoms in the Dust (1941).
Salomé
Salomé (1923)
, 1h12
Directed by Alla Nazimova, Charles Bryant
Origin USA
Genres Drama, Fantasy, Horror, Historical, Peplum
Themes Films about religion, Films about sexuality, Théâtre, LGBT-related films, Films based on the Bible, Films based on plays, LGBT-related films, LGBT-related film
Actors Alla Nazimova, Mitchell Lewis, Rose Dione, Nigel De Brulier, Frederick Peters
Roles Salomé
Rating65% 3.2917853.2917853.2917853.2917853.291785
Hérode a emprisonné Jokaanan qui l'avait attaqué pour son mariage avec sa belle-sœur Hérodias. Cette dernière cherche un stratagème pour se venger du prophète, et songe à inclure sa fille Salomé dans sa vengeance. Salomé, de son côté, est amoureuse de Jokaanan.
A Doll's House, 1h10
Directed by Charles Bryant
Origin USA
Genres Drama
Themes Films based on plays
Actors Alla Nazimova, Alan Hale, Nigel De Brulier, Philippe De Lacy
Roles Nora Helmer
Rating64% 3.211063.211063.211063.211063.21106
Quelques années plus tôt, Nora Helmer a commis un faux pour sauver la vie de son mari Torvald. Depuis, elle vit dans la hantise que celui-ci, être autoritaire, ne découvre la vérité et que la honte éclabousse sa carrière…
Camille
Camille (1921)
, 1h12
Origin USA
Genres Drama, Romance
Themes Medical-themed films, Films about sexuality, Erotic films, Films about prostitution, Films based on plays, Erotic thriller films, Fictional prostitutes
Actors Rudolph Valentino, Alla Nazimova, Rex Cherryman, Arthur Hoyt, Patsy Ruth Miller, Zeffie Tilbury
Roles Marguerite Gautier
Rating64% 3.2424653.2424653.2424653.2424653.242465
A young law student, Armand (Rudolph Valentino) becomes smitten with a courtesan, Marguerite (Alla Nazimova). Marguerite is constantly surrounded by suitors, whom she entertains at her lavish apartment. She also has consumption and is frequently beset by bouts of illness.
Madame Peacock
Origin USA
Genres Drama
Actors Alla Nazimova, John Steppling, William Orlamond, Rex Cherryman, Gertrude Claire
Roles Jane Goring / Gloria Cromwell
Rating60% 3.011443.011443.011443.011443.01144
Billions
Billions (1920)

Origin USA
Genres Comedy
Themes Théâtre, Films based on plays
Actors Alla Nazimova, Charles Bryant, Victor Potel, William Irving, John Steppling, Marian Skinner
Roles Princess Triloff
Rating61% 3.078783.078783.078783.078783.07878
La Princesse Triloff s'enfuit de Russie après la révolution et s'installe aux États-Unis, où elle devient mécène. Elle tombe amoureuse des vers d'Owen Carey, un poète pauvre, et devient son bienfaiteur anonyme. Lorsqu'Owen hérite une fortune de son oncle Krakerfeller, il prend l'identité de ce dernier et fait prendre sa propre identité à un des amis, Frank Manners. Un jour, Owen rencontre la princesse et tombe amoureux d'elle, mais est déçu de découvrir qu'elle s'est entichée de Manners. Elle finit par découvrir la vraie identité d'Owen et lui rend alors son amour. Mais, lorsqu'un testament tardif annule son héritage, il est intimidé par la richesse de la princesse et se réfugie dans sa mansarde. Elle le suit et, lorsqu'elle découvre que sa fortune a été confisquée par la révolution, ils se retrouvent pauvres tous les deux.
The Brat
The Brat (1919)

Directed by Herbert Blaché
Origin USA
Genres Drama
Themes Théâtre, Films based on plays
Actors Alla Nazimova, Charles Bryant, Amy Veness, Frank Currier, Henry Kolker, Milla Davenport
Roles The Brat

Voir l'article consacré au remake de 1931.
The Red Lantern, 1h10
Directed by Albert Capellani
Origin USA
Genres Drama
Actors Alla Nazimova, Noah Beery Sr., Edward Connelly, Charles Bryant, Frank Currier, Reginald Denny
Roles Mahlee & Blanche Sackville
Rating65% 3.266013.266013.266013.266013.26601
As described in a film magazine, Mahlee (Nazimova) is a half-Chinese and half white woman, which makes her an outcast. After her grandmother dies, she goes to a Christian mission in Peking where she is converted and becomes a missionary. There she falls in love with Andrew Templeton (Foss), the son of the mission leader Reverend Alex Templeton (Hall), but the son's admiration is tempered by her mixed race. Dr. Sam Wang lives at the mission as well but is secretly a Boxer leader. Dr. Wang loves Mahlee but she spurns his advances. One day Blanche Sackville (Nazimova) visits the mission, and Mahlee realizes that she is the daughter of the Englishman her grandmother told her about and is her half-sister. Although Mahlee initially feels an attachment to Blanche, she soon becomes jealous when she realizes that Sir Philip Sackville (Currier) favors a suite between Blanche and Andrew Templeton. Capitalizing on the disdain in Mahlee's heart, Sam Wang convinces her to join him and impersonate the Goddess of the Red Lantern, a mystic personage that presides over the Chinese New Year, to convince the superstitious revolutionaries that victory is near if they follow Wang. While she serves the Boxer cause, she still cannot bear to have those she loves hurt, so she goes to the mission to warn them of an attack. She meets Philip Sackville and pleads for him to acknowledge her as his daughter and take her away from China, but Sackville refuses. She returns to Wang and celebrates the Feast of the Lanterns. The Boxers are suspicious of her, but Wang saves her. Armed conflict between the Boxers and Allies results in the rout of the Chinese. Mehlee goes to the Boxer Palace and while on her throne, she drinks the poison Wang gives her. Philip Sackville, Blanche, and Andrew come to the palace and discover Mehlee dead.