Francis Lai is a Actor, Scriptwriter and Sound French born on 26 april 1932 at Nice (France)
Francis Lai
If you like this person, let us know!
Birth name Francis Albert LaiNationality FranceBirth 26 april 1932 at Nice (
France)
Death 7 november 2018 (at 86 years)
Francis Lai ([fʁɑ̃sis lɛ]; born 26 April 1932) is a French accordionist, and composer noted for his film scores.
While in his twenties, Francis Lai left home and went to Paris where he became part of the lively Montmartre music scene. In 1965 he met filmmaker Claude Lelouch and was hired to help write the score for the film A Man and a Woman. Released in 1966, the film was a major international success, earning a number of Academy Awards, and for the young Francis Lai, a Golden Globe Award nomination for "Best Original Score". This initial success brought more opportunities to work for the film industry both in his native France as well as in Great Britain and the United States. He is known for his support of Mireille Mathieu in many compositions and recordings. In 1969, he wrote the score for director René Clément's film, Rider On The Rain ("Le Passager de la Pluie"). It sold over one million copies, and was awarded a gold disc in September 1971.
In 1970 Francis Lai won the Academy Award for Best Music, Original Score and the Golden Globe Award for Best Original Score for the film Love Story. In the United States, the soundtrack album went to No. 2 in the Billboard album charts and the film's theme, "Where Do I Begin" was a hit single with lyrics by Carl Sigman for traditional pop singer Andy Williams. The song would also be recorded successfully by Lai himself with a full orchestra and by Henry Mancini and Shirley Bassey. Francis Lai also wrote the music for the 1978 Love Story sequel titled Oliver's Story.
Lai has also had success with music written for softcore erotic films like Emmanuelle 2 (1975) and Bilitis (1977).
His composition "Aujourd'hui C'est Toi" (Today it's You) is probably best known in the UK as the theme music for the long-running BBC television current affairs documentary series Panorama.
He also earned high praise for his score of the David Hamilton movie "Bilitis", a sound-track that sold over a million copies throughout the world.
In a career spanning forty years, Lai has also written music for television programs and alone or in collaboration with others has composed music for more than one hundred films and has personally written more than six hundred songs. Notably, he penned the music for the Perry Como hit "I Think of You" (lyric by Rod McKuen). Biography
Pratiquant une musique populaire, d'accordéon et de piano, Francis Lai se fait d'abord connaître comme compositeur de chansons à succès.
Il compose, souvent sur des textes des paroliers Pierre-André Dousset, Magali Déa, Boris Bergman, Luc Plamondon, Pierre Barouh, Didier Barbelivien et Catherine Desage, de nombreuses musiques pour Édith Piaf, Mireille Mathieu, Isabelle Aubret, Philippe Léotard, Petula Clark, Nicole Croisille, Dalida et Jacqueline Dulac ainsi que pour plusieurs chanteuses québécoises dont Nicole Martin, Fabienne Thibeault, Ginette Reno et Martine Chevrier. Parmi ses grands succès, on peut citer La Bicyclette, qu'il compose en 1968, sur des paroles de Pierre Barouh, avec Yves Montand comme interprète. Pour Nicole Martin, il compose, à l’automne 1977, la musique de la chanson Bonsoir tristesse sur des paroles de Magali Déa. La chanson devient un immense succès tant au Japon qu’au Québec et remporte pour le Canada le « Prix de la meilleure chanson étrangère » au Yamaha Music Festival qui se déroule en novembre 1977.
Quasi compositeur attitré du réalisateur Claude Lelouch, il signe également des musiques de film pour : Terence Young, Jean Delannoy, René Clément, Arthur Hiller, Christian-Jaque, Henri Verneuil (parmi d'autres).
En 1966, il est nommé aux Oscar pour la musique du film Un homme et une femme (1966), mais c'est quatre ans plus tard qu'il obtient l'Oscar de la meilleure musique de film pour la trame de Love Story.
Pour Lacombe et Rocle, « Francis Lai impose un univers dépouillé bâti sur un minimum de recherches mélodiques. »
Il a également composé en 1974 l'habillage musical de FR3, troisième chaîne de service public de la télévision française issue de la scission de l'ORTF : Bonjour la 3, L'Âge tendre (FR3 Jeunesse), Le Cinéma de minuit (titre Les Étoiles du cinéma - interprétée au violoncelle et à la guitare), Les Étoiles du cinéma, Ce soir sur FR3, etc. Il s'y distingue par l'utilisation d'instruments de musique électroniques : ondes Martenot, synthétiseur analogique, accordéon électronique ; puis, plus tard, par l'utilisation de synthétiseurs numériques.
Il contribue ainsi à l'identité cinématographie de cette chaîne nouvellement créée en 1972, comme le désirait son premier président Claude Contamine.
En avril 2016, à l'occasion des 50 ans de l'enregistrement d'Un homme et une femme, le label Play Time présente un coffret 7CD, Francis Lai Anthology, contenant les versions intégrales restaurées des bandes originales composées par Francis Lai.
Best films
(1970)
(Original Music Composer)
(1989)
(Original Music Composer)
(1968)
(Original Music Composer)
(1966)
(Original Music Composer)
(1976)
(Music)
(1976)
(Sound) Usually with