Frederic Knudtson is a Editor American born on 9 april 1906 at North Dakota (USA)
If you like this person, let us know!
Nationality USABirth 9 april 1906 at North Dakota (
USA)
Death 15 february 1964 (at 57 years) at Los Angeles (
USA)
Frederic Knudtson (Born April 9, 1906 in North Dakota, died February 15, 1964 in Los Angeles, California) was an American film editor with 79 credits over his career, which spanned 1932 to 1964. He received six nominations for the Academy Award for Film Editing, including five in the six years preceding his death.
His first credit was as an assistant editor on the 1932 film What Price Hollywood?. He then edited a string of B-movies throughout the 1930s and '40s, picking up his first Oscar nomination in 1949 for the dark thriller The Window (directed by Ted Tetzlaff).
His productive association with Stanley Kramer began in 1955 and yielded his greatest work: The Defiant Ones (1958), On the Beach (1959), Inherit the Wind (1960), Judgment at Nuremberg (1961), and It's a Mad, Mad, Mad, Mad World (1963). Biography
Frederic Knudtson débute comme assistant-monteur sur What Price Hollywood? de George Cukor (avec Constance Bennett et Lowell Sherman), sorti en 1932. Suivent comme monteur quatre-vingt-deux autres films américains, sortis à partir de 1933. Jusqu'au début des années 1940, sa filmographie comprend de nombreux westerns B, dont plusieurs réalisations de David Howard, avec George O'Brien (ex. : The Renegade Ranger en 1938) ou Tim Holt en vedette.
Huit des films qu'il monte sont réalisés par Stanley Kramer, depuis Pour que vivent les hommes (1955, avec Olivia de Havilland et Robert Mitchum) jusqu'à Un monde fou, fou, fou, fou (1963, avec Spencer Tracy et Milton Berle), en passant notamment par La Chaîne (1958, avec Sidney Poitier et Tony Curtis) et Jugement à Nuremberg (1961, avec Spencer Tracy et Burt Lancaster).
Mentionnons aussi Michel Strogoff de George Nichols Jr. (1937, avec Anton Walbrook et Elizabeth Allan), Vivre libre de Jean Renoir (1943, avec Charles Laughton et Maureen O'Hara), Born to Be Bad de Nicholas Ray (1950, avec Joan Fontaine et Robert Ryan), ou encore Un si doux visage d'Otto Preminger (1952, avec Robert Mitchum et Jean Simmons), tous produits par la RKO Pictures (où il travaille jusqu'en 1955).
Durant sa carrière, Frederic Knudtson obtient six nominations à l'Oscar du meilleur montage (mais n'en gagne pas), la dernière pour Un monde fou, fou, fou, fou pré-cité, lors de la 36e cérémonie des Oscars le 13 avril 1964 (deux mois après sa mort prématurée, donc à titre posthume).
Best films
(1963)
(Editor)
(1961)
(Editor)
(1947)
(Editor)
(1959)
(Editor)
(1958)
(Editor)
(1943)
(Editor) Usually with