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King Vidor is a Actor, Director, Scriptwriter and Producer American born on 8 february 1894 at Galveston (USA)

King Vidor

King Vidor
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Birth name King Wallis Vidor
Nationality USA
Birth 8 february 1894 at Galveston (USA)
Death 1 november 1982 (at 88 years) at Paso Robles (USA)

King Wallis Vidor (February 8, 1894 – November 1, 1982) was an American film director, film producer, and screenwriter whose career spanned nearly seven decades. In 1979 he was awarded an Honorary Academy Award for his "incomparable achievements as a cinematic creator and innovator." He was nominated five times for a Best Director Oscar, and won eight international film awards during his career.

Biography

Jeunesse
King Wallis Vidor nait le 8 février 1894 à Galveston au Texas, il est le fils unique de Charles Shelton Vidor et de Kate Lee Vidor. En 1900, à l'âge de six ans, il survécut au grand Ouragan de Galveston qui frappa le Texas en faisant entre 6 000 et 12 000 morts. Son grand-père Károly (Charles) Vidor, originaire de Hongrie, s'installa à Galveston dans les années 1850 .


Carrière
Le muet



King Vidor est dans le livre des records pour la plus longue carrière de metteur en scène de cinéma. Son premier film date de 1913 avec Ouragan sur Galveston et son dernier de 1980 : le documentaire La Métaphore.

En 1916, il épouse Florence Arto, qui deviendra une star sous son nom marital. Ensemble ils s'établissent à Hollywood. Selon le Dictionnaire du cinéma américain des Références Larousse, Vidor est figurant, assistant, comptable, régisseur, projectionniste scénariste. David W. Griffith est son modèle. Dès 1920, il fonde son propre studio, Vidor Village, et dirige une série de films, presque tous avec Florence Vidor (qui a déjà travaillé avec Frank Lloyd et Cecil B. DeMille), jusqu'en 1923, date à laquelle le Vidor Village disparaît. Cependant, durant toute sa carrière, Vidor gardera une liberté rare à Hollywood. Florence Vidor, elle, part travailler avec Ernst Lubitsch et Malcolm St. Clair.

King Vidor dirige sa deuxième femme Eleanor Boardman dans la plupart de ses films muets suivants, dont Fraternité et Bardelys avec John Gilbert. Nigel Cawthorne a rapporté une anecdote selon laquelle Gilbert avait proposé un double mariage à Vidor et Boardman, lui-même voulant épouser Greta Garbo (et Garbo accepta). Vidor est par ailleurs le premier à avoir dirigé John Wayne : cascadeur et figurant, ce dernier apparaît à 19 ans dans Bardelys le magnifique (Bardelys the Magnificent, 1926). Invisible depuis 80 ans, le film a été (re)découvert courant 2007. Il a été diffusé pour la première fois sur France 3 courant 2008.

Durant les années 1920 également, il entame une collaboration régulière avec la star John Gilbert (His Hour en 1924 d'après Elinor Glyn), collaboration qui culmine avec La Grande Parade, et Gilbert est le partenaire d'une autre icône du cinéma, Lillian Gish, dans une autre superproduction, La Bohème (1926), d'après le roman d'Henri Murger. Les deux hommes sont alors amoureux de Lillian Gish mais la Duse de l'écran ne donne pas de suite, ainsi qu'elle le raconte dans ses mémoires Le cinéma, Mr. Griffith et moi.

Les grandes fresques

King Vidor est le cinéaste de fresques cinématographiques parmi les plus imposantes du XX siècle. Sa vision ample et démiurgique du monde prend sa pleine mesure dans les films épiques dont il deviendra le spécialiste. Quelques exemples : La Grande Parade (1925) sur la Première Guerre mondiale, La Foule (1927) intimiste mais à la vision monumentale, Le Grand Passage (1940) sur les guerres indiennes, Une romance américaine (1944) épopée industrielle malheureusement amputée par les producteurs, Duel au soleil (1946), western de série B hypertrophié par D.O. Selznick et par la puissance visuelle de Vidor et enfin Salomon et la Reine de Saba (1958) ultime film du cinéaste et formidable péplum biblique.

D'une durée de 140 minutes, Une romance américaine, sa fresque sur l'industrie de l'acier (d'un budget record de trois millions de dollars) fut amputée de plus d'une demi-heure parce qu'il était urgent de multiplier les séances. Coupé sans l'aide du cinéaste, le film fut un immense échec et marqua la fin de la collaboration entre Vidor et la MGM. Lorsqu'il évoquera cet échec dans ses mémoires, Vidor semblera fortement marqué par cette expérience.

On note une adaptation dispendieuse et épique de Guerre et paix de Tolstoï en 1956, comptant dans sa distribution Henry Fonda, Audrey Hepburn et Anita Ekberg, et une version romancée de la vie de Frank Lloyd Wright avec Le Rebelle en 1949. Ce film lyrique et flamboyant, tiré du roman à succès d'Ayn Rand, est considéré comme un des chefs-d'œuvre du cinéaste et une des plus grandes performances de Gary Cooper. Selon Barthélémy Amengual, « plus soviétique que jamais par son amplification épique, cette geste évoque Dovjenko ».

Fasciné par les bâtisseurs, les capitaines d'industrie, les chefs de guerre, en bref les « Bigger Than Life », il manifesta aussi un intérêt profond pour les anonymes et les oubliés des grandes sociétés, avec La Foule en 1928, Notre pain quotidien en 1934 ou Hallelujah en 1929, premier film de Hollywood entièrement interprété par des Noirs. Le mélodrame célèbre Le Champion en 1931, qui racontait l'amitié entre un petit enfant et un vieux boxeur raté, appartient lui aussi à la veine humaniste et sociale du cinéaste.

Les actrices

Grand amateur de beauté et de tempéraments d'actrices, Vidor a donné des rôles importants à Lillian Gish, Barbara Stanwyck (Stella Dallas), Bette Davis (La Garce), Jennifer Jones (Duel au soleil - où figure également sa mythique Mimi Lillian Gish - et La Furie du désir), notamment, passant de la pire noirceur (La Garce demeure d'une violence rare) au romantisme le plus exacerbé (Duel au soleil atteint des sommets de violence également, mais cette violence flamboie au lieu de noircir).

King Vidor impose dans la comédie la blonde Marion Davies (dans Mirages et Une gamine charmante), reine de la jet set, et la brune Hedy Lamarr (dans Souvenirs - H.M. Pulham, Esq.-, Camarade X avec aussi Clark Gable), qui parodie Greta Garbo dans Ninotchka et que le grand cinéaste compare à Jennifer Jones. Vidor souhaitait d'ailleurs Hedy Lamarr et John Wayne pour Duel au soleil. Il retrouvera Hedy Lamarr pour H.M. Pulham Esq/Souvenirs, adaptation très attendue d'un best seller nostalgique, où elle incarne l'amour perdu.

En connaisseur, Vidor a aussi dirigé Clara Kimball Young, Zasu Pitts, Colleen Moore, Kay Francis, Margaret Sullavan, Sylvia Sidney, Dolores Del Rio, Paulette Goddard, Ruth Roman, Gina Lollobrigida... C'est encore Vidor, après Rouben Mamoulian et Tolstoï, qui est chargé de lancer la carrière de la russe Anna Sten au début des années 1930 mais leurs talents conjugués ne convainquent pas le public.

Bien qu'il ne soit pas crédité au générique (et que la scène faillit être coupée), il mit en scène un moment inoubliable de l'histoire du cinéma américain : la séquence où Judy Garland chante la chanson mythique Over The Rainbow dans Le Magicien d'Oz de Victor Fleming en 1939.

L'ensemble des écrits et documents audio-visuels de King Vidor sont déposés et consultables au Harry Ransom Center de l'université du Texas d'Austin.


Vie privée
King Vidor se maria à trois reprises :


Florence Arto Vidor (1917-1924, une fille : Suzanne)
Eleanor Boardman (1926-1931, deux filles : Antonia et Belinda )
Elizabeth Hill (1932-1978).
En dehors du documentaire La Métaphore en 1980, il consacra les 25 dernières années de sa vie à la peinture. Il meurt le 1er novembre 1982 à Paso Robles en Californie, après son décès ses cendres furent dispersées sur les terres de son ranch à Paso Robles.

Best films

The Wizard of Oz (1939)
(Director)
Duel in the Sun (1946)
(Director)
War and Peace (1956)
(Director)
Solomon and Sheba (1959)
(Director)
The Citadel (1938)
(Director)
The Champ (1931)
(Director)

Usually with

Cedric Gibbons
Cedric Gibbons
(15 films)
Florence Vidor
Florence Vidor
(10 films)
Hugh Wynn
Hugh Wynn
(7 films)
Source : Wikidata

Filmography of King Vidor (83 films)

Display filmography as list

Actor

A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies, 3h45
Directed by Martin Scorsese
Origin USA
Genres Documentary
Themes Films about films, Documentary films about business, Documentary films about the film industry, Documentaire sur une personnalité
Actors Martin Scorsese, Kathryn Bigelow, Frank Capra, John Cassavetes, Francis Ford Coppola, Brian De Palma
Rating85% 4.2902554.2902554.2902554.2902554.290255
Martin Scorsese, célèbre réalisateur américain, énumère les films américains qui l'ont marqué et qui ont influencé son œuvre. Son voyage à travers le cinéma commence au début du siècle pour se terminer en 1969, date de son premier film : Who's That Knocking at My Door.
Love and Money, 1h30
Directed by James Toback
Origin German
Genres Drama, Romance
Actors Ray Sharkey, Ornella Muti, Klaus Kinski, Armand Assante, King Vidor, William Prince
Roles Walter Klein
Rating45% 2.2502852.2502852.2502852.2502852.250285
Byron Levin works in a California bank. He becomes infatuated with Catherine Stockheinz, the wife of his billionaire boss.
It's a Great Feeling, 1h25
Directed by David Butler
Origin USA
Genres Comedy, Musical theatre, Musical, Romance
Themes Films about music and musicians, Musical films
Actors Doris Day, Dennis Morgan, Jack Carson, Irving Bacon, Bill Goodwin, Claire Carleton
Roles KIng Vidor (uncredited)
Rating63% 3.197833.197833.197833.197833.19783
The film begins with a succession of real-life film directors - including Michael Curtiz, King Vidor, and Raoul Walsh - refusing to helm a new Warner's flick, Mademoiselle Fifi, because Jack Carson has been signed to star in it. Frustrated, fictional studio head Arthur Trent (Bill Goodwin) finally decides to let Carson direct it. Seeking the perfect co-star for himself and fellow lead, frenemy Dennis Morgan, Carson finds her in the person of studio commissary waitress Judy Adams (Doris Day). Judy has been in Hollywood for three months without even one audition, and sneaks her way into Carson's office, where she forces him to give her a chance. A self-proclaimed liar, Carson advises her to pose as his secret bride to Morgan. He, however, does not fall for Judy's act and reveals Carson as the liar Judy did not know he was. Following an angry outburst, she leaves the studio, having felt used by the two actors for their entertainment.
Our Daily Bread, 1h20
Directed by King Vidor
Origin USA
Genres Drama, Comedy, Documentary, Romance
Themes Films about the labor movement, Political films
Actors Karen Morley, Tom Keene, Barbara Pepper, John Qualen, Lloyd Ingraham, Harry Bernard
Roles Farmer Yelling 'Let It Go!' (uncredited)
Rating69% 3.496413.496413.496413.496413.49641
The film depicts a couple, down on their luck during the Great Depression, who move to a farm to try to make a go of living off the land. They don't have a clue at first, but soon find other people down on their luck to help them. Soon they have a collective of people, some from the big city, who work together on a farm. There is a severe drought, killing the crops. The people then dig a ditch by hand almost two miles long to divert water from a creek to irrigate the crops. The film is an entertaining, uplifting political allegory about the virtues of collective, non-corporate action, self-sufficiency, and the rewards of hard-work rather than the rewards of rapacious finance capitalism; it is not an instructional "how-to" film from an agricultural institute; consequently, the film ends with the people celebrating wildly in the water then harvesting the crops, not showing how they managed to direct the narrow stream of water over the huge plain to evenly irrigate the crops.
Show People, 1h23
Directed by King Vidor
Origin USA
Genres Comedy, Romance
Themes Films about films, Films about television
Actors William Haines, Marion Davies, Dell Henderson, Polly Moran, Tenen Holtz, Harry Gribbon
Roles Himself (uncredited)
Rating75% 3.7961253.7961253.7961253.7961253.796125
Young Peggy Pepper (Marion Davies) wants to be in motion pictures, so her father (Dell Henderson) drives her across the country from their home in Georgia to Hollywood. After some initial disillusionment, she meets Billy Boone (William Haines) in a studio commissary; he tells her to show up at his set if she wants work. Peggy goes, gets sprayed with seltzer water at her first entrance, and is at first shocked and dismayed to find she is doing slapstick comedy in low-budget "Comet" productions, but she decides to "take it on the chin" and, with Billy's loving support, becomes a success.
Souls for Sale, 1h30
Directed by Rupert Hughes
Origin USA
Genres Drama, Comedy, Comedy-drama, Romance
Themes Films about television
Actors Eleanor Boardman, Lew Cody, Richard Dix, Mae Busch, Frank Mayo, Barbara La Marr
Roles Himself - Celebrity Director (uncredited)
Rating69% 3.4921953.4921953.4921953.4921953.492195
Remember "Mem" Steddon (Eleanor Boardman) marries Owen Scudder (Lew Cody) after a whirlwind courtship. However, on their wedding night, she has a change of heart. When the train taking them to Los Angeles stops for water, she impulsively and secretly gets off in the middle of the desert. Strangely, when Scudder realizes she is gone, he does not have the train stopped.
Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages, 2h43
Directed by D. W. Griffith
Origin USA
Genres Drama, Historical
Themes Films set in Africa, Films about religion, Films about capital punishment, Films based on the Bible, Portrayals of Jesus in film
Actors Vera Lewis, Ralph Lewis, Mae Marsh, Robert Harron, Fred Turner, Gino Corrado
Roles Extra (uncredited)
Rating76% 3.8462553.8462553.8462553.8462553.846255
Quatre époques sont présentées en alternance pour dénoncer l'intolérance : la répression des grèves, le massacre de la Saint-Barthélemy, la Passion du Christ et Babylone. De la Babylone antique au début du XX siècle, une illustration métaphorique de la cruauté et de la férocité de l'homme envers son prochain.
Faith
Faith (1916)

Directed by James Kirkwood Sr., James Kirkwood Jr.
Origin USA
Actors Mary Miles Minter, Perry Banks, Clarence Burton, Lizette Thorne, Margaret Shelby, Gertrude Le Brandt

Faith is an orphan who befriends Mark Strong, an alcoholic lawyer. While Mark is trying to get sober again, Faith is falsely accused for theft and is arrested. Mark immediately comes to the rescue.
The Intrigue, 50minutes
Directed by Frank Lloyd
Origin USA
Genres Drama, Science fiction, War, Romance
Actors Lenore Ulric, Florence Vidor, Paul Weigel, Herbert Standing, Dustin Farnum, King Vidor
Roles ?_chaeuffeur(judging by puttees & uniform he wears)
Rating64% 3.23243.23243.23243.23243.2324

Director

La garce
La garce (1984)
, 1h30
Directed by Christine Pascal, King Vidor, Olivier Péray
Origin France
Genres Thriller
Actors Isabelle Huppert, Richard Berry, Bette Davis, Joseph Cotten, Vittorio Mezzogiorno, Jean Benguigui
Rating53% 2.6838852.6838852.6838852.6838852.683885
Un inspecteur de police croise le chemin d'une orpheline âgée de dix-sept ans.
Solomon and Sheba, 2h21
Directed by King Vidor, Bernard Vorhaus, Noël Howard
Origin USA
Genres Drama, War, Adventure, Historical, Peplum, Romance
Themes Films about religion, Films based on the Bible, Films about Jews and Judaism
Actors Yul Brynner, Gina Lollobrigida, George Sanders, David Farrar, Marisa Pavan, Finlay Currie
Rating62% 3.1019753.1019753.1019753.1019753.101975
The film's theme differs substantially from Biblical sources and is highly fictionalized, most notably in representing the Queen of Sheba as an ally of ancient Egypt in opposition to King Solomon of Israel, and in her having a love affair with Solomon.
War and Peace, 3h28
Directed by King Vidor, Bernard Vorhaus
Origin USA
Genres Drama, War, Historical, Romance
Themes Political films, Histoire de France, Napoleonic Wars films, French Revolution films
Actors Audrey Hepburn, Henry Fonda, Mel Ferrer, Oskar Homolka, Vittorio Gassman, Anita Ekberg
Rating67% 3.3978053.3978053.3978053.3978053.397805
En 1805 à Moscou, les défilés militaires, les fêtes et les bals se succèdent à la cour de Russie du Tsar Alexandre Ier de Russie, bien que les 200 000 hommes de la grande armée dominatrice de l'empereur Napoléon Ier aient envahi toute l'Europe et s'approchent chaque jour un peu plus de la capitale.
Man Without a Star, 1h25
Directed by King Vidor
Origin USA
Genres Western
Actors Kirk Douglas, Jeanne Crain, Claire Trevor, William Campbell, Richard Boone, Jay C. Flippen
Rating68% 3.4454153.4454153.4454153.4454153.445415
Easygoing cowboy Dempsey Rae (Kirk Douglas) and his impressionable young friend Jeff Jimson (William Campbell) wander into town and are hired to work for an absentee rancher named Reed Bowman. When Bowman finally shows up, Dempsey is surprised to find that he has been working for a very attractive woman (Jeanne Crain), one who has very ambitious plans. These lead to conflict with her neighbors.
Ruby Gentry, 1h22
Directed by King Vidor
Origin USA
Genres Drama, Melodrama, Romance
Actors Jennifer Jones, Charlton Heston, Karl Malden, Tom Tully, James Anderson, Josephine Hutchinson
Rating66% 3.3476353.3476353.3476353.3476353.347635
Ruby Corey (Jennifer Jones), a poor backwoods girl living in the small North Carolina town of Braddock, is still in love with Boake Tackman (Charlton Heston). During high school, Ruby had rebuffed his aggressive advances, and was taken in for a couple of years by a kind wealthy businessman and his wife, who protected her and taught her the skills a lady would need. She moved back home when her father needed her help. Boake's family used to be wealthy, but after generations of profligacy all he has left is the land he has had drained and farmed. He starts a relationship with her but plans to marry a local woman with a rich family. When she hears the news, Ruby marries her former benefactor, Mr. Jim Gentry (Karl Malden), whose invalid wife had recently died, despite not loving him.
Japanese War Bride, 1h31
Directed by King Vidor
Origin USA
Genres Drama
Themes Political films
Actors Yoshiko Yamaguchi, Don Taylor, Cameron Mitchell, Marie Windsor, James Bell, Philip Ahn
Rating66% 3.328493.328493.328493.328493.32849
The film tells the story of a wounded Korean War veteran, Jim Sterling (Don Taylor), who returns to his California home with his Japanese wife. The couple had met and fallen in love in a Japanese hospital where Tae Shimizu (Shirley Yamaguchi) was working as a nurse. Back in America, the two face racism and bigotry from their neighbors and family, particularly their sister-in-law, Fran (Marie Windsor).