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Mani Ratnam is a Actor, Director, Scriptwriter and Producer Indian born on 2 june 1956 at Madurai (Inde)

Mani Ratnam

Mani Ratnam
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Birth name Gopala Ratnam Subramaniam
Nationality Inde
Birth 2 june 1956 (63 years) at Madurai (Inde)
Awards Padma Shri, Filmfare Awards, Filmfare Awards South

Gopala Ratnam Subramaniam Iyer (born 2 June 1956), commonly known by his screen name, Mani Ratnam, is an Indian film director, screenwriter and producer who predominantly works in Tamil cinema, based out of Chennai. Starting his career as a management consultant, he made an entry into films through the Kannada film Pallavi Anu Pallavi in 1983. Despite a commercial failure, the film earned critical acclaim and fetched an award for the screenplay at the Karnataka State Film Awards.

Mani's following efforts were the Malayalam film Unaru (1984), and the Tamil films: Pagal Nilavu and Idhaya Kovil, both in 1985. He rose into prominence after Mouna Ragam (1986) which established him as a leading filmmaker in Tamil cinema. He followed that with the Godfatheresque Nayagan (1987), which was among the three great Indian films to be listed by Time magazine's list of All-Time 100 Greatest Movies in 2005. His Telugu film Geethanjali won multiple Nandi Awards apart from the National Film Award for Best Popular Film Providing Wholesome Entertainment. Anjali (1990), his next release was India's submission for the Academy Award for Best Foreign Language Film. Mani is well known for his "Terrorism trilogy" consisting of Roja (1992), Bombay (1995) and Dil Se.. (1998).

Mani is widely credited with having revolutionized the Tamil film industry. He is married to Tamil actress Suhasini and has a son with her. In 2002, he was honoured with the Padma Shri, the fourth-highest civilian award given by the Government of India. Mani has won several film awards, including six National Film Awards and ten Filmfare Awards. In addition to these, he is a recipient of a number of awards at various international film festivals.

Biography

Gopala Ratnam Subramaniam est né le 2 juin 1956 à Madurai, l'état du Tamil Nadu, en Inde. Il est le deuxième enfant d'une famille évoluant dans le milieu du cinéma. Son père Gopal Ratnam est distributeur pour la société Venus Pictures et son oncle "Venus" Krishnamurthy était producteur. Son frère aîné, G.Venkateswaran (1948 - 2003), dit G.V., patron de la Sujatha Productions (P) Ltd, puis de la G.V.Films Ltd. Son frère cadet, G.Srinivasan (1958 - 2007), responsable de la Madras Talkies (avec Mani Ratnam)

Mani Ratnam étudie dans le domaine du management à l'institut Jamnalal Bajajet et entame, par la suite, une brève carrière de consultant.


Vie professionnelle

Puis en 1983, Mani Ratnam s'oriente vers le cinéma.

N'ayant fait aucune d'études ou de formation au préalable dans cette discipline, ni d'avoir jamais été assistant d'aucun, sa seule force de conviction lui permet de convaincre Balu Mahendra, (chef opérateur et metteur en scène de renom), de travailler pour lui, sur sa toute première réalisation, en langue kannada, intitulé Pallavi Anu Pallavi dans laquelle l'acteur hindi Anil Kapoor interprète son premier grand rôle. Ce triangle amoureux ne remporte pas un franc succès public, mais il est acclamé par la critique, ce qui lui vaut de remporter le Karnataka State Film Award du meilleur scénario. Les chansons d'Ilayaraja sont déjà très mélodieuses.

Pour Unaru, en 1984, Mani Ratnam s'envole dans un autre état du sud, le Kérala, sur la demande du producteur N.G.John qui souhaite qu'il réalise un thriller politique avec Mohanlal. Il est question de corruption au sein d'un mouvement syndicaliste. C'est Ilayaraja qui assure la musique du film. Finalement à sa sortie, en avril, Unaru ne laisse pas une grande trace dans la mémoire des spectateurs malayalams, mais permet, tout de même, à Mani Ratnam de continuer sa passion : la réalisation.

Arrive en 1985, Pagal Nilavu, un film de gangsters, réunissant Murali, Révadhi et Sathiyaraj. Le héros (Murali), un jeune désoeuvré, confronté à un dilemme, son amour pour une fille (Révadhi) dont le frère est policier ou sa loyauté envers un caïd (Sathiyaraj). Pagal Nilavu marquait les débuts de Mani Ratnam dans le cinéma tamoul. C'est son ami d'enfance, Thiyagarajan qui le produisit sous la bannière de sa Sathiya Jyothi Films. La musique est confiée à Ilayaraja. Mais Pagal Nilavu ne remplit pas les salles de cinéma tamoul à sortie, durant cet été-là, c'est un revers.

À la suite de ces deux échecs commerciaux, le cinéaste connait enfin, quelques mois après, en septembre, son premier succès au box-office, tamoul, avec le mélodrame Idaya Kovil (1985), en haut de l'affiche, l'acteur Mogan, en Gauwri Shankar, chanteur maudit dans sa vie sentimentale, où, il perd successivement deux femmes (interprétées par deux soeurs, les actrices Ambiga et Radha). Financé par la Motherland Pictures (son patron, Kovai Thambi est un producteur majeur des années 80). Ilayaraja est alors, au sommet de sa créativité musicale.

L'année d'après, en 1986 (pour le 15 août), il réalise et sort enfin son Mouna Ragam. Projet (baptisé au départ Divya) que le réalisateur mit longtemps à mettre sur pied et grâce à son grand frère, le producteur G.Venkateswaran (dit G.V., de la Sujatha Productions (P) Ltd, ici, qui deviendra, plus tard, la maison G.V.Films Ltd). C'est donc l'histoire de Divya, (interprétée par l'actrice Révadhi) une jeune tamoule, qui n'arrive pas à trouver le bonheur conjugal, car hantée par la tragique disparition de son amour de jeunesse. L'immense succès commercial et critique de ce mélodrame le propulse au rang de cinéaste de premier plan à Kollywood. La bande originale composée par Ilayaraja y contribue pour beaucoup, c'est depuis un grand standard de la musique tamoule.

Il confirme cette importante réussite, dès l'année suivante, en 1987 (lors du Deepavali), avec, à nouveau, un film de gangsters Nayakan (porté par un très "grand" Kamal Hassan) qui rafle de nombreuses récompenses et représente l'Inde aux Oscars. (Son scénario est basé sur la vie de Varadarajan Mudaliar, parrain à Bombay). Muktha Srinivasan, de son vrai patronyme Venkatachary Srinivasan affiche plus de 40 ans de métier, au compteur, en 1987, et produit Nayakan sous sa Muktha Films. Le compositeur Ilayaraja donne à nouveau l'étendu de son talent. C'est sa 400ème bande originale.

En 1988, Mani Ratnam réunit Prabhu Ganesan et Kartick Muthuraman, (deux fils d'acteurs, respectivement, du monstre sacré Sivaji Ganesan et du grand comédien Muthuraman) autour d'Agni Natchathiram. Leur personnage, des demi-frères, l'un, policier d'élite et l'autre, vaurien-épicurien qui s'affrontent périodiquement à cause de leur père. Mani Ratnam tutoie à nouveau les cimes du box-office, en ce Deepavali (durant près de trente semaines d'exploitation) avec cette aventure familiale aux images léchées et à la partition musicale à la fois nerveuse et romantique, signée encore par Ilayaraja. Ce thriller reçoit de nombreux prix. Il fut financé par la Sujatha Productions (P) Ltd.

Puis, Mani Ratnam tourne pour le public de l'Andhra-Pradesh, Geethanjali, un autre mélodrame, avec l'un de leur acteur préféré, Akkineni Nagarjuna, (sur sa sollicitation, après avoir vu Mouna Ragam). Cette tragique histoire d'amour suscite un énorme engouement populaire et médiatique, qui se traduit par de grosses recettes et récompenses pour toute l'équipe du film. La célèbre scène du baiser sur l'une des belles chansons d'Ilayaraja marque, aussi, les nombreux tamouls de cette époque (1989) dans la version doublée, Idhayathai Thirudathe.

C'est avec une certaine sérénité que Mani Ratnam aborde donc, les années 90.

Et il la démarre par un drame familial, Anjali, du prénom de sa petite héroïne (Baby Shamili), de trois ans, mentalement déficiente à sa naissance, cachée par son père au reste de la famille. Elle les retrouvera au moment de sa disparition. La particularité d'Anjali réside aussi par la présence de nombreux enfants-acteurs dans la distribution, d'où la mobilisation des siens par le musicien Ilayaraja, pour les solliciter sur sa 500ème partition qui se démarque encore du lot. Ce drame est produit par la Sujatha Productions (P) Ltd.

En 1990, Mani Ratnam fondait une maison de production avec S.Sriram, l'Aalayam.

Puis quelques mois après, pour les fêtes de Deepavali 90, c'est un polar musclé, Chatriyan, avec l'un des spécialistes du genre, Vijayakanth et produit par Mani Ratnam (via sa Aalayam Productions), qui cède sa place ici, de réalisateur à K.Subash. Si sa bande originale ne contient que trois chansons, la musique du film d'Ilayaraja prend le relai et vient combler ce manque. Chatriyan, en plus d'engranger d'énormes bénéfices, se paie le luxe de gagner le statut de film culte. C'est avec Chatriyan que Mani Ratnam devint producteur à part entière, sous l'appellation d'Aalayam.

Un peu plus d'un an après, pour les fêtes de Deepavali 91, Mani Ratnam revient, en force, aux commandes d'un autre grand film de gangsters, Thalapathi, à la distribution quatre étoiles, c'est-à-dire, Rajini Kanth, d'un côté et de l'autre, Mammootty. Les deux grandes stars du Sud incarnent deux styles de criminels. Le premier, un solide homme de main, qui part son audace et son sens de l'honneur, entre au service du second, un parrain, redresseur de torts. La bande originale de cette saga policière est signée par un Ilayaraja grandiose et devient une référence. C'est aussi la fin d'une longue et fructueuse collaboration entre Mani Ratnam et Ilayaraja. Le succès de Thalapathi est retentissant car il est populaire, générant de très gros gains et aussi une critique élogieuse à son égard, résultant de nombreuses distinctions. C'est la G.V.Films Ltd qui le produit.

Mani Ratnam élargit ses thèmes et enclenche un nouveau cycle consacré au terrorisme, à travers trois longs-métrages.

En 1992, il met en oeuvre le premier de cette trilogie, le thriller-romantique Roja et produit par la Kavithalayaa Productions de K.Balachander. Roja (Madhoo), une jeune femme tamoule n'écoutant que son courage et bravant mille dangers, part à la recherche de son mari (Arvind Swamy), un informaticien enlevé par des séparatistes cachemiris. C'est la cohésion nationale que Mani Ratnam cherche à rétablir, et dans cette perspective, Roja sort pendant le 15 août. Le film fut doublé dans les autres langues dravidiennes, y compris en hindi, faisant valoir la reconnaissance nationale pour Mani Ratnam. C'est à cette occasion-là, qu'il introduit officiellement, un jeune prodige de la musique de film, A.R.Rahman. Sa bande originale fut une tempête musicale. Un nouveau son était né, en Inde. Elle fit date.

A partir de ce temps-là, les deux professionnels (Mani Ratnam et A.R.Rahman) ne vont plus se quitter.

Durant le premier semestre de l'année 1993.

Pour Dasarathan, Mani Ratnam reprend sa casquette de producteur (Aalayam) et délègue son poste de réalisateur à l'acteur Raja Krishnamoorthy, (plus connu sous le surnom de Kitty). Il écrit, scénarise, dialogue et puis dirige le bodybuildé Sarathkumar en redresseur de torts. Ce pur film d'action tamoul ne trouve ni son public, ni de bonnes critiques pour le sauver. Et la musique de Lakshminarayana Vaidyanathan n'y change rien à l'affaire.

Le mois suivant, avec Gaayam, Mani Ratnam revient sur les terres de l'Andhra-Pradesh, où il co-écrit, (seulement) avec Ram Gopal Varma, réalisateur de ce film de gangsters, (inspiré de la guerre des gangs qui fit rage dans la cité de Vijayawada, dans les années 80) avec l'acteur télougou Jagapati Babu, en tête d'affiche. Gaayam triomphe auprès du grand public et se voit décerner une flopée de récompenses. Le compositeur Sri Kommineni (dit Sri) fournit cinq chansons pour le film. Une suite lui sera donnée en 2010, Gaayam 2.

Puis, le metteur en scène tamoul revient avec un sujet plus léger, Thiruda Thiruda, une comédie d'aventures, menée tambour battant par un trio d'acteurs très alertes (Prashanth, Anand et Heera Rajagopal), qui est l'affiche pour le Deepavali 93. Si le film ne fonctionna pas correctement au box-office, en revanche, il se tailla, au fil du temps, le statut de grand classique. La musique d'A.R.Rahman fit sensation, dès sa sortie. Le réalisateur en est également le producteur via sa Aalayam.

Mani Ratnam s'octroie une année sabbatique, en 1994.

La Madras Talkies, une autre maison de production de Mani Ratnam en partenariat avec son petit frère, G.Srinivasan et son épouse, la comédienne Suhasini, née en 1995.

Toujours en 1995. Mani Ratnam s'attaque à son second volet sur le terrorisme avec le drame Bombay (1995). En toile de fond les émeutes de Bombay de décembre 1992 à janvier 1993 qui ensanglantèrent cette grande ville. C'est au milieu de ce bourbier, qu'un journaliste hindou (joué par l'acteur Arvind Swamy) marié à une jeune musulmane (Manisha Koirala), cherche désespérément leurs petits jumeaux. Mani Ratnam y dénonce le sectarisme religieux et incite à plus de tolérance et d'ouverture. Le cinéaste fut victime d'une tentative d'attentat sur sa personne, en représailles. Encore actuellement sur la "liste noire" de groupes terroristes, Mani Ratnam bénéficie d'une protection policière. A.R.Rahman, pour sa part, donne l'une de ses meilleures bandes originales. Bombay remporte un vif succès populaire malgré la controverse qui l'entoure et reçoit une pluie de récompenses, au printemps de cette année-là. C'est une production Aalayam.

Deux mois après Bombay, sort Indira. Si le premier s'attaquait vigoureusement aux guerres de religion, le second combat énergiquement le système pervers des castes. Ecrit à quatre mains, c'est-à-dire, avec Suhasini, sa femme, Mani Ratnam lui confie également son fauteuil de metteur en scène, pour que la comédienne tourne ce drame rural, où l'héroïne, Indira (Anu Hassan), accompagnée de son bien-aimé (Arvind Swamy) luttent pour leur communauté face à un élu peu scrupuleux qui veut les spolier. A.R.Rahman délivre une très mélodieuse bande originale. C'est une production G.V.Films Ltd.

Aasai est un thriller de septembre 1995, produit par Mani Ratnam par le biais de sa Aalayam. Vasanth, assistant du légendaire K.Balachander, en est l'auteur et dirige le jeune Ajith Kumar, dont son personnage, Jeeva découvre que sa petite amie (Suvalakshmi) court un danger auprès de son beau-frère (Prakash Raj) qui n'est pas ce qu'il prétend. Jeeva doit intervenir avant qu'une tragédie ne se produise. Aasai est un énorme succès populaire, son histoire et sa musique du compositeur Déva en sont à l'origine. Le film reçoit aussi des récompenses.

En 1997, Mani Ratnam co-produit (Madras Talkies) et réalise Iruvar, une biographie romancée, de grande envergure, d'Anna Doré, de Mu.Karunanidi et de MGR, des liaisons étroites entre leur cinéma et de leur politique, dans l'état du Tamil Nadu, durant un demi-siècle. Servie par la star du Kérala, Mohanlal, en tête. C'est dans cette saga, que l'actrice Aishwarya Raï, ex-Miss Monde 1994, débute au cinéma. Programmé pour les fêtes de Pongal, ainsi que pour le cinquantenaire de l'Indépendance de l'Inde, Iruvar est mal accueil au Pays Tamoul, cependant il connait un énorme engouement à travers le monde et gagne finalement la qualification de grand classique du cinéma. Le jeune virtuose A.R.Rahman signe à nouveau un bel album.

Nerrukku Ner est une variation, à peine voilée d'Agni Natchathiram. C'est l'équipe technique d'Aasai qui se reforme. Mani Ratnam, producteur (Madras Talkies). Vasanth, auteur-réalisateur et Déva, compositeur. Pour cet autre thriller, son affiche rassemble deux futurs stars des années 2000, Vijay et Surya (dans son premier rôle). Leur personnage (des beaux-frères) s'oppose régulièrement à cause d'un différent familial. Un autre, plus grave, les unira pour repousser leur ennemi commun. A la fin de l'été 1997, Nerrukku Ner réalise un joli score en nombre d'entrées et gagne quelques prix au passage.

Mais pour l'heure, n'étant plus en odeur de sainteté dans son état (aggravé par les virulentes controverses d'Iruvar), Mani Ratnam décide de s'exiler un temps, d'aller voir, si l'herbe est plus verte ailleurs.

C'est donc ainsi, en 1998, qu'il se retrouve à tourner son tout premier long-métrage hindi, Dil Se, marquant par là, son entrée dans la grande Mecque du cinéma du Nord (c'est-à-dire à Bollywood). Dil Se, c'est aussi le troisième film de la « trilogie du terrorisme », avec un Shah Rukh Khan en reporter très convaincant face à une Manisha Koirala en terroriste-kamikaze fanatisée jusqu'au fond des yeux, dans une histoire d'amour impossible. Le film, sorti quelques jours après les commémorations de l'Indépendance, fut un échec au box-office indien, mais connaît comme la précédente oeuvre du cinéaste (Iruvar), un immense succès à l'étranger. Il devient le premier film indien à être classé dans le top 10 au box-office anglais. A.R.Rahman, toujours égal à lui-même, franchit avec la musique et les chansons de Dil Se, encore une nouvelle étape, dans sa notoriété. C'est la India Talkies (composée de Bharat Shah, Ram Gopal Varma, Shekhar Kapur, Mani Ratnam et G.Srinivasan) qui produit ce thriller.

Le scénario de Taj Mahal est le fruit de l'imagination débordante de Mani Ratnam, en 1999. Pour sa réalisation, c'est le très expérimenté Bharathiraja qui s'en charge. Il en profite pour introniser son fils Manoj dans ce drame rural. En effet, Taj Mahal narre la rivalité de deux villages depuis de nombreuses générations où deux de leurs jeunes gens essaient de s'aimer. La partition musicale d'A.R.Rahman est encore un bel évènement. Taj Mahal obtient qu'une faible audience lors de sa sortie pour les fêtes de Deepavali de 1999. Produit par Janani Ishwarya, (la fille de Bharathiraja), par l'intermédiaire de sa Janani Ciné Arts.

C'est avec Alaipayuthey, une comédie romantique, que Mani Ratnam revient au pays (Tamoul) et franchit le cap de l'an 2000. Il dirige le couple d'acteurs, R.Madhavan (dans son premier grand rôle) et Shalini (une enfant star) dans une série de flashback, pour raconter leur péripétie conjugale. Alaipayuthey plait énormément au public, en ce nouvel an tamoul, au point qu'une version hindi (Saathiya) verra le jour deux ans, plus tard, en 2002, avec une nouvelle distribution. La bande originale d'A.R.Rahman est une réussite, une fois de plus. Le compositeur sera d'ailleurs récompensé. C'est une production de la Madras Talkies.

Produit par la Madras Talkies, en 2001, on retrouve R.Madhavan, en compagnie cette fois de l'actrice Jyothika, dans Dumm Dumm Dumm. Une histoire sentimentale (écrite par Mani Ratnam, R.Selvaraj et Azhagam Pérumal) qui se démarque par le fait, qu'au départ, ses protagonistes font tout pour ne pas s'unir. Ici, c'est Azhagam Pérumal, au poste de réalisateur, un coup de pouce de Mani Ratnam, pour faire décoller sa carrière qui stagnait. Karthick Raja, fils aîné d'Ilayaraja, assure efficacement sa bande originale, pour se voir remettre quelques prix. Au final, Dumm Dumm Dumm remporte sur son territoire et sur celui de l'Andhra-Pradesh un très bon bilan en nombre d'entrées en salle, à compter du mois d'avril.

Five Star suit des copains (trois) et copines (deux) unis comme les cinq doigts de la main, du banc de leur collège à la vie active. Quand l'un des leurs se retrouve en difficulté, c'est l'esprit de solidarité qui prend le dessus. Susi Ganeshan, assistant de Mani Ratnam, auteur et réalisateur de cette histoire d'amitié (qui fut primée) est produit par son mentor (Madras Talkies). La musique est assurée par un couple de compositeurs, Sriram Parasuram et Anuradha Sriram. Five Star est à l'affiche lors des fêtes de Deepavali de 2002.

En début de 2002, Mani Ratnam réalise Kannathil Muthamittal. Ce drame poignant, avec pour contexte, la guerre civile au Sri Lanka, décrit le périple d'une petite fille (P.S.Keerthana), adoptée, à la recherche de sa génitrice. Le musicien A.R.Rahman, au diapason du metteur en scène, lui offre une partition qui colle parfaitement aux images. Kannathil Muthamittal connaît un succès international et remporte maintes récompenses, notamment six Filmfare Awards South, dont celui du meilleur réalisateur et six National Film Awards, dont celui du meilleur film.

Saathiya, la version hindi d'Alaipayuthey, Shaad Ali, un autre assistant de Mani Ratnam, se charge de la réaliser à la manière du maître. Vivek Oberoi et Rani Mukherjee sont choisis pour incarner le couple dans cette adaptation. La star Shah Rukh Khan y participe le temps d'un caméo prolongé. Le compositeur A.R.Rahman réorchestre sa partition, en y remplaçant quelques titres. Tout comme son modèle, Saathiya fait un carton au box-office et obtient des récompenses et cloture l'année 2002. La Yash Raj Films se joint à la Madras Talkies pour produire Saathiya.

Il revient dans les coulisses du cinéma hindi, après une interruption de six ans (Dil Se, 1998), avec, de nouveau, un film de gangsters Yuva (2004). Le réalisateur s'entoure d'un trio d'acteurs du Nord. Le projet est, à la fois, planifié en langue tamoul sous le titre d'Aayitha Ezhuthu avec une distribution différente, adaptée à son public. Les deux films font l'objet d'une sortie simultanée au mois de mai. Il se solde par un triomphe tandis que son alter-ego hindi rentre à peine dans ses frais.

Le long-métrage suivant, Guru (2007), un drame inspiré de la vie réelle de l'industriel indien Dhirubhai Ambani, avec le couple à l'écran comme à la ville.

En 2010, il travaille sur le projet bilingue (tamoul et hindi) Raavanan / Raavan, adapté de l'épopée mythologique Ramayana.

Trois ans plus tard, en 2013, il produit et réalise Kadal, qui fut un échec publique et critique en Inde.

il fut suivi par O Kadhal Kanmani (2015), un mélodrame qui raconte l'histoire d'un couple cohabitant. La critique acclame O Kadhal Kanmani et Mani Ratnam renoue enfin, avec le succès commercial car c'est le premier des années 2010.

Kaatru Veliyidai 2017

Il se réclame de Francis Ford Coppola et de Ramesh Sirpy...


Vie privée
Marié en 1988, à l'actrice et réalisatrice Suhasini, (nièce de l'acteur Kamal Haasan), naquit de leur union, un fils, Nandan, en 1992. Ils résident ensemble à Alwarpet, à Chennai, où Mani Ratnam dirige sa société de production, la Madras Talkies.

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Filmography of Mani Ratnam (43 films)

Display filmography as list

Actor

Kadhal Virus
Directed by Kathir
Actors Richard Rishi, Sridevi Vijaykumar, Abbas, Aachi Manorama, Manorama, Raghuvaran
Rating58% 2.946292.946292.946292.946292.94629
Deepak is a budding filmmaker trying to get his first production out. He meets and falls in love with Geetha, and decides to take his relationship with her further once his first film is made. Misunderstandings lead to their separation, and her eventual marriage to Rajiv, a struggling actor who is looking for a role in Deepak's next film.

Director

OK Kanmani
OK Kanmani (2015)
, 2h18
Directed by Mani Ratnam
Genres Drama, Romance
Actors Dulquer Salmaan, Nithya Menen, Prakash Raj, Kanika, Vinodhini, Ramya Subramanian
Rating73% 3.696533.696533.696533.696533.69653
Deux jeunes gens, Aadhi et Tara tombent amoureux, l'un de l'autre. Les jeunes amoureux doivent trouver le parfait équilibre entre la vision moderne du couple et celle de l'Inde millénaire rattrapé par la mondialisation.
OK Kanmani
OK Kanmani (2015)
, 2h18
Directed by Mani Ratnam
Genres Drama, Romance
Actors Dulquer Salmaan, Nithya Menen, Prakash Raj, Ramya Subramanian, Kanika, Vinodhini
Rating73% 3.696533.696533.696533.696533.69653
Adithya Varadarajan (Dulquer Salmaan) is a video game developer, who moves to Mumbai and meets Tara Kalingarayar (Nithya Menen). They agree that marriage is not for them and decide to have live-in relationship instead, before they go out their separate ways for their respective careers.
Kadal
Kadal (2013)
, 2h44
Directed by Mani Ratnam
Origin Inde
Genres Drama, Action, Crime, Melodrama, Romance
Themes Films about music and musicians, Musical films
Actors Gautham Karthik, Thulasi Nair, Arjun Sarja, Arvind Swamy, Lakshmi Manchu, Thulasi Nair
Rating55% 2.755342.755342.755342.755342.75534
Bergmans (Arjun), a brilliant but unruly student, is thrown out of his seminary for committing the sin of the flesh after being caught red-handed by fellow student Sam Fernando (Arvind Swamy). Blaming the good-hearted Sam for his ouster, Bergmans vows revenge and challenges to prove that evil does reign supreme in this world. Sam finishes his education and training and arrives at a village as the new Father of the local church. A local boy named Thomas of this village who is the illegitimate son of a local fisherman (Ponvannan) has grown up in a rough neighbourhood, following the death of his mother and thus being forced to fend for himself.
Raavan
Raavan (2010)
, 2h10
Directed by Mani Ratnam
Origin Inde
Genres Drama, Science fiction, Thriller, Action, Adventure, Crime, Romance
Themes Films about music and musicians, Psychologie, Films about sexuality, Rape in fiction, Musical films, Bollywood
Actors Abhishek Bachchan, Aishwarya Rai, Vikram, Prithviraj Sukumaran, Priyaman, Govinda
Rating54% 2.700072.700072.700072.700072.70007
The film opens with shots showing Beera Munda (Abhishek Bachchan), a bandit, jumping off a cliff into the water. His gang is busy distracting the police and a few police vehicles are set ablaze.
Raavanan
Raavanan (2010)
, 2h8
Directed by Mani Ratnam
Origin Inde
Genres Drama, Thriller, Action, Adventure, Crime, Romance
Themes Psychologie, Films about sexuality, Rape in fiction
Actors Vikram, Prithviraj Sukumaran, Aishwarya Rai, Karthik, Prabhu, Priyaman
Rating67% 3.3979153.3979153.3979153.3979153.397915
The film opens with shots showing Veeraiya (Vikram) jumping off a cliff into water. His gang is busy distracting the police. Police vehicles are set ablaze and women seduce policemen into a trap whereby Veera's henchmen attack. The police are ruthlessly murdered. Raagini (Aishwarya Rai Bachchan), whilst on a boating trip, is kidnapped by Veera. Dev Prakash (Prithviraj Sukumaran), her husband and a senior police officer, is informed of the incident.
Guru
Guru (2007)
, 2h46
Directed by Mani Ratnam, Ranjith
Origin Inde
Genres Drama, Biography, Historical, Musical, Romance
Themes Films about music and musicians, Musical films, Bollywood
Actors Abhishek Bachchan, Aishwarya Rai, R. Madhavan, Vidya Balan, Mithun Chakraborty, Aarya Babbar
Rating76% 3.848073.848073.848073.848073.84807
The beginning of the film is set in 1951 in a small village of Idar in Sabarkantha district, northern Gujarat, a young man named Gurukant "Guru" Desai (Abhishek Bachchan) dreams of making it big some day. His father (Rajendra Gupta), the headmaster of the village school, tells him not to dream and that dreams never come true. Gurukant decides to go to Turkey and enter the spice trade; later, he is promoted but refuses the job, as he wants to work for himself. Back in his village, he marries Sujata (Aishwarya Rai Bachchan), mainly because of the dowry she brings him. Along with Sujata and her brother Jignesh (Arya Babbar), Guru migrates to Bombay and starts trading in cloth. Gradually, he expands his business and sets up manufacturing units of his own, under the name "Shakti Corporation".
Aayitha Ezhuthu, 2h40
Directed by Mani Ratnam
Origin Inde
Genres Drama, Action, Politic, Romance
Themes Films about music and musicians, Musical films
Actors Suriya, R. Madhavan, Siddharth, Meera Jasmine, Trisha Krishnan, Esha Deol
Rating77% 3.894013.894013.894013.894013.89401
Inba (Madhavan) grew up to be a goon, as his brother had left him to fend for himself and he had no option of earning. He loves, marries, and abuses his wife, Sashi (Meera Jasmine). Michael Vasanth (Suriya Sivakumar) is an influential student leader who wants politicians like Selvanayagam (Bharathiraja) to keep away from college elections. Michael is in love with his neighbour Geetha (Esha Deol) who lives with her parents. And then there is Arjun Balakrishnan (Siddharth), carefree and spoiled son of an IAS officer. He wants to relocate to the U.S. for a better future. He falls in love with Meera (Trisha Krishnan), whom he just met. One day, Meera and Arjun get into a quarrel on the road and Meera gets into an auto. Arjun hitches a ride from Michael, who is riding in the same direction, to catch up with Meera. Suddenly, Michael is shot but Arjun saves him. After talking to Michael, Arjun changes his mind and wants to be a politician. Selvanayagam is worried when he hears news of students standing in the election. He uses every possible resource to get them out of Politics. Firstly he provides scholarship to study at a prestigious foreign university to Michael. When Michael refuses the bribe, he orders his goon Inba to take control. Inba beats some students but faces very strong retaliation from Michael and other students. He kidnaps Arjun and other candidates. However, they manage to escape with the help of Inba's ally, Dilli (Sriman). Inba follows Arjun and beats him up. While running, Arjun manages to call Michael for help. He comes to rescue Arjun at Napier Bridge. Then Inba is handed to the police. Michael wins the four seats he and his college mates have contested for. Sashi leaves for her hometown while Inba remains in prison hoping not to get the capital punishment. Michael, Arjun and two friends enter into politics.
Yuva
Yuva (2004)
, 2h41
Directed by Mani Ratnam
Origin Inde
Genres Drama, Action, Adventure, Crime
Themes Films about music and musicians, Musical films, Political films, Bollywood
Actors Ajay Devgn, Abhishek Bachchan, Vivek Oberoi, Rani Mukherjee, Kareena Kapoor, Esha Deol
Rating73% 3.697423.697423.697423.697423.69742
Lallan Singh (Abhishek Bachchan) is a goon, originally from Bihar but settled in Kolkata, West Bengal because his brother Gopal Singh (Sonu Sood) has left him alone and he had no option of earning back home. He loves, marries and abuses his wife, Shashi Biswas (Rani Mukerji). Michael Mukherjee (Ajay Devgan) is an influential student leader who wants politicians like Prosenjit Bhattacharya (Om Puri) to keep away from college elections. Michael is in love with his neighbour Radhika (Esha Deol) who lives with her uncle and aunt. And then there is Arjun (Vivek Oberoi), carefree and spoiled son of an IAS officer. He wants to relocate to the U.S. for a better future. He falls in love with Mira (Kareena Kapoor), whom he just met. One day, Arjun and Mira get into a quarrel on the road and Mira gets into an auto. Arjun gets lift from Michael to catch up with Mira, who is going that way. Suddenly, Michael is hit by a bullet and he is saved by Arjun. After talking to Michael, Arjun changes his mind and wants to be a politician. Prosenjit is worried when he hears news of students standing in the election. He uses every possible way to get them out of Politics.Firstly he provides scholarship of a prestigious foreign university to Michael. When Michael refuses the bribe, he orders his goon Gopal Singh to take control. Gopal beats some students but faces very strong retaliation from Michael and his fellow students. After that Lallan Singh takes charge and kills Gopal. He kidnaps Arjun and other candidates. However, they manage to escape with the help of Lallan Singh's ally. Lallan follows Arjun and beats him up. While running, Arjun manages to call Michael for help. He comes to rescue Arjun at Howrah Bridge.
Kannathil Muthamittal, 2h17
Directed by Mani Ratnam
Origin Inde
Genres Drama, War
Themes Films about adoption, Films about children, Seafaring films, Films about music and musicians, Transport films, Musical films
Actors R. Madhavan, Simran, Prakash Raj, Nandita Das, J. D. Chakravarthy, Pasupathy
Rating84% 4.2452854.2452854.2452854.2452854.245285
The film begins in a small village in Sri Lanka called Mankulam, where Shyama (Nandita Das) is married to Dileepan (J. D. Chakravarthy), who along with few other Sri Lankan Tamils in the village, is part of the Tamil Tigers rebel association. While having a quiet moment, the couple hears sounds of Sri Lankan army troops approaching. He asks Shyama to leave while he remains in the forest. Shyama realizes that she is pregnant and waits in vain for Dileepan’s return. Her villagers begin fleeing to India to seek refugee due to the war. Shyama is initially stubborn to leave since one of the rebels says that he has seen Dileepan with bullet wounds in the forest, but her relatives convince her to seek refuge for her unborn child's sake. The villagers board a to the shores of Rameswaram. While a local collector takes down the names of the refugees, Shyama gives birth to a baby girl. However, the urge to find her husband and be with her people back home overwhelms Shyama and she leaves behind the newborn girl, hoping that the girl will lead a better life.
Alaipayuthey, 2h36
Directed by Mani Ratnam
Origin Inde
Genres Drama, Comedy-drama, Musical theatre, Musical, Romance
Themes Films about music and musicians, Musical films
Actors R. Madhavan, Shalini Ajith Kumar, Jayasudha Kapoor, Swarnamalya, Vivek, Pyramid Natarajan
Rating82% 4.143084.143084.143084.143084.14308
Karthik Varadarajan (Madhavan) is an independent and free-spirited software engineering graduate establishing a software start-up with his friends. At a friend's wedding, he meets Shakti Selvaraj (Shalini), a student of medicine at Madras Medical College. They continue to bump into each other on local trains that they both use on their daily commute, and fall in love. Karthik pursues Shakti aggressively and proposes marriage; Shakthi, however, is reluctant. Karthik manages to convince Shakthi and requests his parents to formally ask Shakti's parents for her hand in marriage; however, when the parents meet, they do not get along, and Shakti calls off the relationship altogether and leaves for an extended medical camp in Kerala.
Dil Se..
Dil Se.. (1998)
, 2h31
Directed by Mani Ratnam
Origin Inde
Genres Drama, Thriller, Action, Musical, Romance
Themes Films about writers, Films about journalists, Films about music and musicians, Films about sexuality, Films about terrorism, Rape in fiction, Musiques du monde, Musical films, Bollywood
Actors Shahrukh Khan, Manisha Koirala, Preity Zinta, Jiah Khan, Raghubir Yadav, Zohra Sehgal
Rating75% 3.7985353.7985353.7985353.7985353.798535
Amar Kant Varma (Shahrukh Khan) is a Program executive for All India Radio. He is dispatched from New Delhi to cover festivities in Northeast India. On his way there, during a rainy night, Amar stops at Haflong train station to catch Baraks Valley express, as the train runs late, Amar meets a mysterious woman by herself who asks him for a cup of tea. When he returns with the tea, he watches her board the next train with three male passengers. Later, Amar spots the same woman in Silchar. He attempts to talk to her but she says she cannot recall meeting him before. As part of his news reporting assignment, for the occasion of fifty years of Indian Independence, Amar interviews many citizens of Barak Valley, and an extremist leader, who claim that the reason behind human rights violations, and poverty in the region is due to Indian Government, and that the Liberationists do not wish to enter into any dialogue with the government, and further justify their resistance in Utthar Purv.
Iruvar
Iruvar (1997)
, 2h38
Directed by Mani Ratnam
Genres Drama, Biography, Documentary
Themes Films about films, Films about music and musicians, Politique, Musical films, Political films
Actors Mohanlal, Prakash Raj, Aishwarya Rai, Gautami, Tabu, Madhubala
Rating85% 4.2914254.2914254.2914254.2914254.291425
Set in the 1950s, the film begins with Anandan (Mohanlal), a struggling actor, seeking opportunities which will give him a big break in the film industry. Under his uncle's help, Anandan is given an opportunity to audition for the lead role in a forthcoming film. He arrives in the studio and practices his combat skills with sword props provided on the sets while waiting for the director and the crew. At this, he meets Tamizhselvan (Prakash Raj), a small time writer who enters the studio with some sarcastic poetry and this prompts both into a little debate. The debate turns into a mutual respect into each other, and impressed by Tamizhselvan's skills, Anandan requests Tamizhselvan to write dialogues for him to recite during the audition.
Bombay
Bombay (1995)
, 2h21
Directed by Mani Ratnam
Origin Inde
Genres Drama, Musical, Politic, Romance
Themes Films about music and musicians, Films about religion, Musical films, Bollywood
Actors Arvind Swamy, Manisha Koirala, Tinnu Anand, Nassar, Prakash Raj, Kitty
Rating80% 4.0475954.0475954.0475954.0475954.047595
Shekhar (Arvind Swamy) is the son of an orthodox Hindu Narayana Pillai (Nassar) living in a coastal village in Tamil Nadu. A journalism student studying in Bombay, Shekhar visits home to be with his family. On one of his return trips, he notices Shaila Banu (Manisha Koirala), a Muslim schoolgirl in the village and loses his heart to her. Initially shy, Shaila seeks to distance herself from Shekhar, but after frequent run-ins, and days of pursuit, Shaila begins to like Shekhar. Eventually, they both fall in love.
Thiruda Thiruda, 2h50
Directed by Mani Ratnam
Genres Thriller, Comedy, Action, Crime
Themes Transport films, Road movies
Actors Prashanth, Anand, Heera, Anu Agarwal, Anu Agarwal, S. P. Balasubrahmanyam
Rating71% 3.594233.594233.594233.594233.59423
Printed Indian currency, from the Reserve Bank of India security press at Nasik with an estimated value of ₹ 10 billion is stolen by underworld Gangster Vikram (Salim Ghouse) living in London. The container is snipped off from a goods carrier en route to New Delhi, through Vikram's henchman. The access card of the container is in the possession of pop star Chandralekha (Anu Agarwal). The CBI chief Laxminarayana (S. P. Balasubramaniam) is assigned to track down the stolen currency, which had already been attested by the governor of the Reserve Bank of India. On her way to Vikram chandralekha comes across two burglar's Kadhir (Anand) and Azhagu (Prashanth) who are on the run from the police—having in tow country-girl Rasathi (Heera Rajagopal) whom they kept from committing suicide and who then ran away from her ruthless uncle. Laxminarayan's assignment will lead him to Ashok Tejani, and then the two burglars, who are on the run from the Police along with the suicidal village belle. His efforts will be frustrated even more after Ashok is killed and his girlfriend Chandralekha, is absconding; and the entry of the international drug dealer himself, simply known as Vikram, who will stop at nothing to get his hands on the loot. After some attempts of cheating each other Chandralekha is making friends with the thieves. When she discovers that Vikram is stopping at nothing—especially not at dead bodies—on his hunt after the loot, she informs the three others about the real value of the code card. In the following pursuit between Vikram, the four heroes and a special police brigade, which has to get back the money before a state crisis comes about, there is not only fierce action, but also love comes to its own.