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Maureen O'Hara is a Actor and Director Irlandaise born on 17 august 1920 at Dublin (Irlande)

Maureen O'Hara

Maureen O'Hara
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Birth name Maureen FitzSimons
Nationality Irlande
Birth 17 august 1920 at Dublin (Irlande)
Death 24 october 2015 (at 95 years)

Maureen O'Hara (born Maureen FitzSimons; 17 August 1920 – 24 October 2015) was an Irish-American actress and singer. The famously red-headed O'Hara was known for playing fiercely passionate but sensible heroines, and often worked with director John Ford and longtime friend John Wayne. She was one of the last surviving stars from the Golden Age of Hollywood.

From an early age, she wanted to become an actress and took lessons. She was given a screen test, which was deemed unsatisfactory, but Charles Laughton saw something in her when he later saw it. He arranged for her to co-star with him in the 1939 British film Jamaica Inn. She also co-starred with him in the Hollywood production of The Hunchback of Notre Dame, released the same year. From there, she went on to enjoy a long and highly successful career, and acquired the nickname "The Queen of Technicolor". She made a number of films with John Wayne – the actor with whom she is most closely associated – and director John Ford, often both together in the same production, including The Quiet Man (1952). She also starred in swashbucklers such as The Black Swan (1942), opposite Tyrone Power, and Sinbad the Sailor (1947), with Douglas Fairbanks, Jr., as well as the Christmas classic Miracle on 34th Street (1947), with John Payne, Natalie Wood, and Edmund Gwenn.

In November 2014, she was presented with an Honorary Academy Award with the inscription "To Maureen O'Hara, one of Hollywood's brightest stars, whose inspiring performances glowed with passion, warmth and strength". After Myrna Loy, O'Hara was only the second actress to receive an Academy Award for acting without having been nominated previously. Her autobiography, 'Tis Herself, was published in 2004 and was a New York Times Bestseller.

Biography

Des débuts prometteurs

Maureen O'Hara est la fille de Marguerita Lilburn, une contralto et comédienne irlandaise, dont très tôt elle suit les conseils, en prenant des leçons de diction et de danse. Possédant une voix de soprano, elle rêvera longtemps d’une carrière de cantatrice. Son père, Charles FitzSimons, gère une entreprise à Dublin, il est également propriétaire d’une équipe de football « Le Shamrock Rovers ».
Maureen O'Hara dès l’âge de dix ans participe à un show radiophonique. Puis elle se forme au théâtre et à 15 ans intègre le prestigieux Abbey Theatre en Irlande où elle pratique le théâtre classique et l'opéra. Son père ne croit pas aux aspirations de sa fille et insiste pour qu’elle apprenne un métier. Elle prend des cours de comptabilité et de dactylo, une compétence qui s’avérera bien utile quand John Ford lui demandera de taper ses notes et le script lors de la mise en chantier de L'Homme tranquille.


Elle est remarquée dans une interprétation d’une pièce de Shakespeare par Harry Richman, un chanteur populaire de music-hall américain. Il la recommande dans un de ses films, pour un petit rôle, Kicking the Moon Around (1938) comédie musicale de Walter Forde.
Le célèbre acteur Charles Laughton la remarque également dans un bout d’essai et est tout de suite séduit par le charisme de l’Irlandaise, ses yeux verts et sa flamboyante chevelure rousse. Il la présente à son associé Erich Pommer le producteur et lui fait signer un contrat de sept ans dans leur société de production Mayflower Pictures Corporation. Sur les conseils de Pommer, Maureen Fitzsimons change son nom en O’Hara.
Elle est tout de suite dirigée aux côtés de Charles Laughton par Alfred Hitchcock, dans sa dernière réalisation britannique, L'Auberge de la Jamaïque. Film d’aventures maritimes qui remporte un grand succès commercial malgré de mauvaises critiques. Enthousiasmé par sa prestation, Charles Laughton déclara qu’elle avait fini par voler la vedette à tous les acteurs et que non seulement c’était une comédienne mais de plus une très bonne actrice, il embarque avec la jeune actrice sur le Queen Mary et appareille pour l’Amérique, direction Hollywood pour tourner un nouveau film pour la RKO.
Laughton est désigné pour incarner le Bossu de Notre-Dame et Maureen est proposée par l’acteur pour interpréter le rôle d’Esméralda dans une super production particulièrement coûteuse Quasimodo d'après le roman Notre-Dame de Paris de Victor Hugo, remarquable adaptation dirigée par William Dieterle. La RKO fit construire d’immenses studios et Van Nest Polglase, le décorateur, reconstitua la façade de Notre-Dame et tout un quartier médiéval avec trois mille cinq cents figurants en costumes. Le film est un nouveau succès.
La société de production RKO rachète alors le contrat de Maureen O’Hara à Charles Laughton. Profitant du talent de chanteuse et de danseuse de l’actrice, la RKO l’emploie dans divers films musicaux comme Dance, Girl, Dance ou They Met in Argentina mais malgré ses capacités pour la comédie musicale elle ne sera que très rarement employée dans ce genre.
La reine du Technicolor
Son prochain film va être décisif pour la suite de sa carrière. L’attention d’un grand réalisateur, John Ford, va se porter vers cette rousse aux yeux verts qui lui rappelle ses origines irlandaises. John Ford vient de reprendre les rênes d’un film commencé par William Wyler et choisit Maureen O’hara pour interpréter le rôle d’Angharad dans Qu'elle était verte ma vallée à la place de Katharine Hepburn et de Gene Tierney alors pressenties. Ce bouleversant hommage d’une communauté de mineurs gallois, révèle la véritable nature passionnée et volontaire de l’actrice. Maureen O’Hara trouvera ses meilleurs rôles dans les films de John Ford et tournera avec lui quatre autres films. Elle est désormais star à la 20th Century Fox qui a racheté son contrat à la RKO.


Son tempérament et ses aptitudes sportives cultivées pendant l’enfance lui valent d’être spécialisée dans de nombreux films d’aventures exotiques et de films de cape et épée. Magnifiquement mise en valeur par la couleur elle sera surnommée « La Reine du Technicolor » et un journaliste écrira : « photographiée en Technicolor, Maureen O'Hara est plus éblouissante qu'un coucher de soleil ».
Elle sera remarquable dans un des meilleurs films de pirates de toute l’histoire du cinéma Le Cygne noir d'Henry King. Elle sera encore au cœur de la piraterie avec des films comme Pavillon noir, Tripoli ou À l'abordage ou l’épée à la main en fille d’Athos dans Les Fils des Mousquetaires, elle jouera les princesses exotiques dans des fantaisies orientales Sinbad le marin, Bagdad ou Flame of Araby. Beaucoup de ses films auront des connotations exotiques : Les Rivages de Tripoli, Aventure en Libye, Kangaroo, Malaga, L'Homme de Lisbonne, Notre Agent à La Havane...
De tous ces films, bien souvent tournés avec des réalisateurs médiocres et sur des scénarios légers certains sont des classiques du genre. Comme Le Cygne noir, premier film de pirates entièrement en couleurs (Technicolor), où elle est aux côtés de Tyrone Power digne successeur d’Errol Flynn et de son Capitaine Blood et de George Sanders remarquable en « méchant » arborant tignasse et barbe rousses.
La RKO fait souvent appel à elle, notamment pour un autre classique de films de pirates, Pavillon noir. Maureen demande Frank Borzage comme metteur en scène après un rendez-vous manqué en 1944 pour le film Till We Meet Again.C’est son retour à l’écran après une absence causée par sa maternité et la naissance de sa fille Bronwyn.
À la fois exercice de style et œuvre de commande, Pavillon noir est conduit par l’enthousiasme communicatif des interprètes et la réalisation flamboyante de Borzage rehaussée par le Technicolor. Couvert d’éloges, il reçoit un accueil triomphal du public et les recettes sauveront momentanément la RKO alors en difficulté.
Elle fait désormais partie des plus célèbres rousses d’Hollywood, aux côtés de Rita Hayworth et de Susan Hayward, sans oublier deux autres "rouquines", dans cette "bagarre".


Du mélodrame au western
Pendant vingt ans Maureen O’Hara va tourner énormément, elle enchaîne film sur film et ne fera pas que des films d’aventures. Après sa composition dramatique de Qu'elle était verte ma vallée, elle joue dans plusieurs drames dont Aventure en Libye et La Fière Créole de John M. Stahl qui la dirigera trois fois, Vivre libre avec son ami Charles Laughton, réalisé par Jean Renoir alors exilé aux États-Unis. La RKO « emprunte » à nouveau la vedette à la Fox pour Secret de femme, un mélodrame mis en scène par Nicholas Ray, alors à ses débuts, mais le film est accueilli par les sarcasmes des critiques et s’avère décevant. En 1944, elle tourne son premier Western, Buffalo Bill de William A. Wellman, un genre qu’elle pratiquera fréquemment dans les années 1950.

Mais c’est avec un film auquel personne ne croit qu’elle va connaître un de ses plus grands succès populaires. Le Miracle de la 34e rue, comédie sentimentale qui raconte avec une gentillesse et un optimisme à la Capra l’histoire d’un vieil homme (Edmund Gwenn) qui prétend être le Père Noël. Succès retentissant, le film recevra 3 oscars et sera l’un des plus programmés de la télévision américaine à l’occasion des fêtes de Noël.

Après cette décennie variée et marquée par de grands réalisateurs comme Henry Hathaway, Henry King, John M. Stahl, Jean Renoir, William Wellman, Frank Borzage, Nicholas Ray... Maureen O’Hara va aborder les années 1950 avec son réalisateur fétiche John Ford. Il va lui offrir avec les personnages de Kathleen, Mary Kate, Mary et Min ses plus beaux rôles qui donneront au réalisateur une brillante période de maturité dans ses portraits féminins.


L'héroïne fordienne

Depuis l’expérience heureuse de Qu'elle était verte ma vallée, l’équipe du film se retrouve chaque année autour de John Ford. Un lien fort presque familial continuait à unir les interprètes du film et Maureen a même prénommé sa fille, Bronwyn, comme celui du rôle que tenait Anna Lee dans le film.

De son côté, John Ford a toujours dans l’idée de retravailler avec son Angharad de Qu'elle était verte ma vallée. Un projet lui tient d’ailleurs particulièrement à cœur. Depuis 1936, il a acquis les droits d’une nouvelle de Maurice Walsh, The Quiet Man, qu’il n’arrive pas à monter faute de producteur désireux de le financer et très vite il voit John Wayne et Maureen O’Hara comme les meilleurs interprètes capables de jouer les rôles principaux mais la production s’éternise à se monter.

Entre-temps, John Ford monte une pièce de Maxwell Anderson What Price Glory en 1949 pour un spectacle de bienfaisance donné pour les vétérans décorés de la Purple Heart, décoration attribuée aux blessés de guerre (Military Order of the Purple Heart). Il réunit une partie de sa « famille » cinématographique John Wayne, Maureen O’Hara, George O'Brien, Ward Bond, Harry Carey Jr.... mais également Gregory Peck pour quelques représentations en février/mars 1949.

À son grand mécontentement, Ford ne peut pas reprendre John Wayne et Maureen O’Hara pour l’adaptation filmée en 1952 de What Price Glory. De même pour sa comédie Planqué malgré lui où Maureen avait été le premier choix du réalisateur, la 20th Century Fox lui préférant pour les deux films une nouvelle venue, Corinne Calvet, avec qui Ford s’entendra mal.

Néanmoins Rio Grande (1950), L'Homme tranquille (1952), Ce n'est qu'un au revoir (1955, où Tyrone Power remplace exceptionnellement John Wayne) et L'aigle vole au soleil (1957) constituent un cycle inégalé, entre action et humour, où l'Irlande et l'armée se disputent la vedette.


Vie personnelle
Maureen O'Hara a été mariée avec :


George H. Brown (1939-1941)
William Houston Price (1941-1953)
une fille : Bronwyn FitzSimons Price
Général Charles F. Blair, Jr. (1968-1978)
Elle a eu une relation avec Enrique Parra (banquier et homme politique mexicain) de 1953 à 1967.

Best films

McLintock! (1963)
(Actress)
How Green Was My Valley (1941)
(Actress)
The Quiet Man (1952)
(Actress)
Miracle on 34th Street (1947)
(Actress)
At Sword's Point (1952)
(Actress)
The Spanish Main (1945)
(Actress)

Usually with

John Ford
John Ford
(7 films)
John Wayne
John Wayne
(6 films)
Thomas Little
Thomas Little
(11 films)
Source : Wikidata

Filmography of Maureen O'Hara (60 films)

Display filmography as list

Actress

Only the Lonely, 1h44
Directed by Chris Columbus
Origin USA
Genres Drama, Comedy, Comedy-drama, Romantic comedy, Romance
Themes Children's films
Actors John Candy, Maureen O'Hara, Ally Sheedy, Anthony Quinn, Kevin Dunn, James Belushi
Roles Rose Muldoon
Rating63% 3.19813.19813.19813.19813.1981
Danny Muldoon (John Candy), a 38-year-old Chicago policeman, still lives with his overbearing Irish mother, Rose Muldoon (Maureen O'Hara). A lonely bachelor, Danny falls in love with Theresa Luna (Ally Sheedy), an introverted, lonely girl who works in her father's funeral home as a cosmetician. On their first date, he takes her to Comiskey Park (shortly before it was torn down) and has a picnic on the field. Their courtship eventually becomes very difficult because Rose begins to feel threatened that Theresa is trying to steal her son away; the fact that Theresa is not Irish (she is Sicilian and Polish) only exacerbates the situation.
The Red Pony, 1h41
Directed by Robert Totten
Origin USA
Genres Drama
Themes Films about animals, Films about horses
Actors Henry Fonda, Maureen O'Hara, Jack Elam, Ben Johnson, Clint Howard, Roy Jenson
Roles Ruth Tiflin
Rating66% 3.33833.33833.33833.33833.3383
A young boy, played by Clint Howard, becomes very attached to a newborn colt.
Big Jake
Big Jake (1971)
, 1h45
Directed by John Wayne, George Sherman
Origin USA
Genres Action, Western
Actors John Wayne, Maureen O'Hara, Richard Boone, Patrick Wayne, Christopher Mitchum, Bruce Cabot
Roles Martha McCandles
Rating71% 3.5981053.5981053.5981053.5981053.598105
In 1909, there is a raid on the McCandles family ranch by a gang of ruthless outlaws led by John Fain. They kidnap Little Jake, the grandson, leaving a ransom note and heading back for Mexico, where they have been hiding out. Martha, the head of the family, is offered the help of both the army and the Texas Rangers in hunting the gang. She replies that this will be "a harsh and unpleasant kind of business and will require an extremely harsh and unpleasant kind of person to see it through." In consequence, she sends for her estranged husband, the aging Jacob "Big Jake" McCandles, a near-legendary gunfighter who wanders the west with his Rough Collie, simply named Dog.
How Do I Love Thee?, 1h50
Directed by Michael Gordon
Origin USA
Genres Comedy, Comedy-drama
Actors Jackie Gleason, Maureen O'Hara, Shelley Winters, Rosemary Forsyth, Rick Lenz, Don Beddoe
Roles Elsie Waltz
Rating51% 2.5629952.5629952.5629952.5629952.562995
Tom Waltz, a college professor, finds out that Stanley, his father, is in Lourdes, France. He quickly catches a flight there over his wife Marion's objections.
The Rare Breed, 1h37
Directed by Andrew V. McLaglen
Origin USA
Genres Action, Western
Actors James Stewart, Maureen O'Hara, Brian Keith, Juliet Mills, Don Galloway, Jack Elam
Roles Martha Price
Rating63% 3.1980953.1980953.1980953.1980953.198095
English women Martha Price (Maureen O'Hara) and her daughter Hilary (Juliet Mills) come to the US via boat with Hereford stock pursuing the dream of Martha's husband, who accidentally died on board, to bring Hereford to the West. They're now left with Hilary's bull, a result of years of European breeding, named Vindicator. Vindicator exhibits all the gentility of breeding, including an odd willingness to follow Hilary merely at the whistle of "God Save the Queen".
The Battle of the Villa Fiorita, 1h51
Directed by Delmer Daves
Origin United-kingdom
Genres Drama
Actors Maureen O'Hara, Rossano Brazzi, Richard Todd, Olivia Hussey, Phyllis Calvert, Martin Stephens
Roles Moira
Rating59% 2.958072.958072.958072.958072.95807
In Italy, two children, Michael (Martin Stephens) and Debbie (Elizabeth Dear), are aware that their mother, Moira (Maureen O'Hara) has left them for a lover, a famous Italian composer and they are staying at the Villa Fiorita. Michael convinces Debbie to run away to the Villa to fetch their mother, and forces her to sell her prized pony to afford the journey. They arrive, and the lover, Lorenzo (Rossano Brazzi) calls their father to inform him that the children have run away and that he will be sending them home. However, Michael falls ill and Lorenzo allows them both to stay. Debbie joins forces with Donna, the daughter of their mother's lover, to manipulate Moira into returning to Britain. A hunger strike by the girls ensues which fails and culminates in Moira slapping Debbie and Lorenzo spanking Donna. Lorenzo finally decides to send the children home but Michael and Donna attempt to run away on a sailboat during a storm. After the two nearly drown, Moira and Lorenzo agree that they have lost the battle, and a heartbroken Moira returns to England with her children.
McLintock!
McLintock! (1963)
, 2h7
Directed by John Wayne, Yvonne De Carlo, Maureen O'Hara, Andrew V. McLaglen, Patrick Wayne, James Edward Grant
Origin USA
Genres Drama, Comedy, Action, Adventure, Romance, Western
Themes Films based on plays, Films based on works by William Shakespeare
Actors John Wayne, Maureen O'Hara, Yvonne De Carlo, Patrick Wayne, Stefanie Powers, Edgar Buchanan
Roles Katherine Gilhooley McLintock
Rating71% 3.596883.596883.596883.596883.59688
Cattle baron George Washington "G.W." McLintock (John Wayne) is living the single life on his ranch. He is estranged from wife Katherine (Maureen O'Hara), who left him two years before, suspecting him of adultery.
Spencer's Mountain, 1h58
Directed by Delmer Daves, Robert Totten
Origin USA
Genres Drama, Comedy, Comedy-drama
Actors Henry Fonda, Maureen O'Hara, James MacArthur, Donald Crisp, Mimsy Farmer, Wally Cox
Roles Olivia Spencer
Rating70% 3.545513.545513.545513.545513.54551
The film centers on the trials and tribulations of the Spencers, a family living in the Grand Teton Mountains of Wyoming during the early 1960s. As the patriarch of a large and growing family, Clay Spencer (Henry Fonda) is fiercely independent, yet dedicated to his family. While he resists the influence of religion, he struggles to remain faithful to his wife Olivia (Maureen O'Hara), to allow his son (James MacArthur) to attend college, and to build a new home for his family.
Mr. Hobbs Takes a Vacation, 1h52
Directed by William Witney, Henry Koster
Origin USA
Genres Comedy, Comedy-drama
Themes Transport films, Le thème des vacances, Road movies, Children's films
Actors James Stewart, Maureen O'Hara, Fabian Forte, John Saxon, Marie Wilson, Reginald Gardiner
Roles Peggy Hobbs
Rating68% 3.447533.447533.447533.447533.44753
Roger Hobbs is an overworked banker whose wife Peggy plans a quiet seaside vacation with their family, including the grown daughters, family cook, sons-in-law and grandchildren.
The Parent Trap, 2h9
Directed by David Swift
Origin USA
Genres Comedy, Romantic comedy
Themes Films about families, Transport films, Road movies, Children's films, Jumeaux ou jumelles, Films about marriage
Actors Hayley Mills, Maureen O'Hara, Brian Keith, Charles Ruggles, Joanna Barnes, Una Merkel
Roles Margaret 'Maggie' McKendrick
Rating71% 3.550133.550133.550133.550133.55013
Identical twins Susan Evers and Sharon McKendrick meet at summer camp, unaware that they are sisters. Their identical appearance initially creates rivalry, and they continuously pull pranks on each other, which ultimately leads to the camp dance being crashed by their mischief. As punishment, they must live together in an isolated cabin (and eat together at an "isolation table") for the remainder of their time at summer camp. After both admit they come from broken homes, they soon realize they are twin sisters and that their parents, Mitch and Maggie, divorced shortly after their birth, with each parent having custody of one of them. The twins, each eager to meet the parent she never knew, switch places. They drill each other on the other's behavior and lives, and Susan cuts Sharon's hair into the same style as hers. While Susan is in Boston masquerading as Sharon, Sharon goes to California pretending to be Susan.
The Deadly Companions, 1h33
Directed by Sam Peckinpah
Origin USA
Genres Action, Adventure, Noir, Western
Actors Maureen O'Hara, Glenn Ford, Brian Keith, Steve Cochran, George Macready, Chill Wills
Roles Kit Tilden
Rating60% 3.0458653.0458653.0458653.0458653.045865
After her young son is killed in a bank robbery, Kit Tilden (Maureen O'Hara) is determined to bury him beside his father in Siringo, now deserted and located in Apache territory. Yellowleg (Brian Keith), the ex-army sergeant who accidentally killed her son, decides to help take the body across the desert to be buried, whether Kit wants help or not.
Our Man in Havana, 1h43
Directed by Carol Reed
Origin United-kingdom
Genres Drama, Thriller, Comedy, Comedy-drama, Action, Spy, Crime
Themes Spy films, Seafaring films, Transport films, Political films
Actors Alec Guinness, Burl Ives, Ralph Richardson, Maureen O'Hara, Ernie Kovacs, Noël Coward
Roles Beatrice Severn
Rating71% 3.5971153.5971153.5971153.5971153.597115
In pre-revolutionary Cuba, James Wormold (Alec Guinness), a vacuum cleaner salesman, is recruited by Hawthorne (Noël Coward) of the British Secret Intelligence Service to be their Havana operative. Instead of recruiting his own agents, Wormold invents agents from men he knows only by sight, and sketches "plans" for a rocket-launching pad based on vacuum parts to increase his value to the service and to procure more money for himself and his expensive daughter Milly (Jo Morrow). Because his importance grows, he is sent a secretary, Beatrice (Maureen O'Hara), and a radioman from London to be under his command. With their arrival it becomes much harder for Wormold to maintain his facade. However, all of his invented information begins to come true: his cables home are intercepted and believed to be true by enemy agents who then act against his "cell". One of his "agents" is killed, and he is himself targeted for assassination. He admits what he's done to his secretary, and is recalled to London. At the film's conclusion, rather than telling the truth to the prime minister and other military intelligence services, Wormold's commanders (led by Ralph Richardson) agree to fabricate a story claiming his imagined machines had been dismantled, bestow honors on Wormold, and offer him a position teaching espionage classes in London.