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Robert Bresson is a Actor, Director and Scriptwriter French born on 25 september 1901 at Puy-de-Dôme (France)

Robert Bresson

Robert Bresson
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Nationality France
Birth 25 september 1901 at Puy-de-Dôme (France)
Death 18 december 1999 (at 98 years) at Paris (France)

Robert Bresson ([ʁɔbɛʁ bʁɛsɔ̃]; 25 September 1901 – 18 December 1999) was a French film director known for his spiritual, ascetic and aesthetic style. He contributed notably to the art of film and influenced the French New Wave. He is often referred to as the most highly regarded French filmmaker after Jean Renoir. Bresson's influence on French cinema was once described by Jean-Luc Godard, who wrote "Robert Bresson is French cinema, as Dostoevsky is the Russian novel and Mozart is the German music."

Biography

Robert Bresson veut d'abord être peintre. Il réalise un premier court-métrage en 1934, Affaires publiques, redécouvert dans les années 1980.

Au début de la Seconde Guerre mondiale, il est prisonnier pendant plus d'un an dans un camp allemand.

En 1943, il réalise son premier long métrage, Les Anges du péché. Puis, c'est une lecture de Jacques le fataliste de Denis Diderot qui lui inspire Les Dames du Bois de Boulogne en 1945, avec des dialogues de Jean Cocteau. Déçu dans ses deux premiers longs-métrages par le jeu des actrices comme Maria Casarès, il décide de ne plus faire appel qu'à des acteurs non professionnels qu'il nomme ses « modèles ».

Bresson a estimé Les Dames du bois de Boulogne, trop « joué » alors que Maria Casarès, au contraire, ne le trouve justement pas assez joué. Le film est remarquable par le décalage du son sur l'image : lorsque Maria Casarès raccroche le téléphone et annonce sa vengeance, le son des claquettes se fait entendre, puis l'image d'Agnès (Élina Labourdette) dansant, apparaît, Agnès qui sera le moyen de cette vengeance. Cette technique aujourd'hui courante était à l'époque inédite.

En 1951, sort Journal d'un curé de campagne adapté du roman de Bernanos. L'adaptation de ce roman permet à Bresson d'affiner son style : il montre la vie, ou plutôt le chemin de croix, du jeune curé d'Ambricourt, juste sorti du séminaire, atteint d'un cancer de l'estomac dans une paroisse qui lui est hostile. Le film se compose de petites scènes de la vie quotidienne (Bresson filme un tonneau, du pain…) reliées entre elles par les mots (écrits ou en voix off) du curé sur son journal, modeste cahier d'écolier, qui ouvre le film. On retrouve ce principe, par la suite dans Pickpocket ou dans Un condamné à mort s'est échappé. Et, lorsqu'il trouve refuge chez un curé défroqué, il prononce ces derniers mots : Tout est grâce.

En 1956, Bresson présente à Cannes Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut, tiré du récit d'André Devigny, et remporte le prix de la mise en scène. Le récit de l'évasion de Fontaine, résistant à Lyon interné à la prison Montluc, est raconté en détail à travers ses moindres gestes. La précision chirurgicale de la préparation de l'évasion et l'insistance sur les gestes en font un film à part. La Messe en ut mineur de Mozart souligne la répétition de la vie quotidienne. Pourtant, Fontaine n'est pas décrit comme un saint, il est prêt à tuer Jost son camarade de cellule et un gardien allemand. De plus, le parcours de Fontaine n'est pas uniquement une évasion sinueuse de nuit dans une prison mais également un itinéraire spirituel pour atteindre la liberté : un pasteur et un prêtre sont également enfermés et soutiennent Fontaine. Le sous-titre, tiré de l'entretien entre Jésus et Nicodème, vient d'un passage de l'Évangile selon Jean (chap. 3). C'est un grand succès public et critique.

Bresson réalise en 1959, Pickpocket. Il montre le « drôle de chemin » de Michel, pickpocket persuadé que certains hommes devraient avoir le droit de se mettre au-dessus des lois. La musique de Lully accompagne le film. Le texte en pré-générique annonce : « Ce film n'est pas du style policier. L'auteur s'efforce d'exprimer par des images et des sons le cauchemar d'un jeune homme poussé par sa faiblesse dans une aventure de vol à la tire pour laquelle il n'était pas fait. Seulement cette aventure par des chemins étranges réunira deux âmes qui sans elle ne se seraient jamais connues. »

En 1962, Bresson réalise Procès de Jeanne d'Arc, inspiré des minutes du procès et du procès de révision survenu vingt-cinq ans plus tard.

En 1963, Bresson est appelé par le producteur Dino De Laurentiis pour réaliser un projet qui lui tient à cœur, La Genèse. De Laurentiis veut une superproduction biblique dont les épisodes seraient réalisés par de prestigieux réalisateurs. Bresson a déjà écrit un scénario sur ce thème en 1952. Mais pour l'arche de Noé, malgré tous les animaux apportés pour le tournage, le cinéaste ne veut filmer que des empreintes. Les divergences artistiques, notamment sur la couleur de peau d'Ève, font renvoyer Bresson du projet une heure plus tard, selon Bernardo Bertolucci qui était présent. Cette grande fresque sera réduite finalement au seul film de John Huston. À plusieurs reprises, Bresson a voulu adapter la Genèse, sans trouver les fonds nécessaires à cette entreprise. Un statut de pré-production parait en 1985, mais ne se concrétise pas.

En 1966, il signe avec Au hasard Balthazar un chef-d'œuvre et son film dramatiquement le plus complexe. Jean-Luc Godard, dans un entretien réalisé peu après la sortie du film, qualifiera celui-ci de « film-monde », car il réunissait en son sein toutes les facettes de la vie. À travers la vie et la mort de l'âne Balthazar, Bresson tisse une métaphore de la présence du mal dans le monde. Le titre Au hasard Balthazar est une référence à la devise des comtes de Baux, qui se disaient descendants du roi mage Balthazar.

En 1967, il réalise Mouchette, adaptation du roman de Nouvelle histoire de Mouchette de Georges Bernanos.

En 1969, Bresson tourne son premier film en couleurs, Une femme douce, dont la photo est assurée par Ghislain Cloquet, qui avait réalisé les noir-et-blanc de Mouchette et Au Hasard Balthazar. Le film s'ouvre sur le suicide d'une jeune femme dont le châle vole au-dessus de la rue. Son mari se remémore leur rencontre et leur vie de couple. L'adaptation de cette nouvelle de Dostoïevski est l'occasion pour Bresson de décrire la vie de la petite bourgeoisie parisienne et de dénoncer le cinéma (qu'il oppose à son art, le cinématographe) lorsque le jeune couple voit dans une salle obscure Benjamin ou les mémoires d'un puceau de Michel Deville, ou encore lors d'une représentation de Hamlet de Shakespeare. Dominique Sanda interprète son premier rôle dans ce film. Elle est, avec Marika Green, une des rares interprètes de Bresson à avoir ensuite fait carrière à l'écran.

En 1971, il adapte une nouvelle de Dostoïevski pour les Quatre nuits d'un rêveur avec Isabelle Weingarten et Guillaume Desforêts.

En 1974, il réalise Lancelot du Lac, film au budget assez important sur le retour de Lancelot à la cour du roi Arthur après l'échec de la quête du Graal. Le futur producteur Humbert Balsan joue le rôle de Gauvain. Bresson filme en essayant d'éviter la fausse reconstitution historique. Il montre la vie comme s'il filmait celle d'aujourd'hui et sans magnifier les décors et les costumes.

En 1975, il publie ses Notes sur le cinématographe, un recueil dans lequel il défend sa vision du « cinématographe » qu'il distingue du cinéma. Il pense en effet que le cinéma est du théâtre filmé tandis que le cinématographe invente une écriture nouvelle « avec des images en mouvement et des sons » mis en relation par le montage. Cette notion n'est cependant pas inédite, elle fut déjà utilisée par Marcel L'Herbier qui utilisait le terme de metteur en image, metteur en film ou œuvres cinéphoniques contre celui de metteur en scène théâtral. Même si Bresson voulait évoquer plusieurs aspects de l'industrie en opposant le cinéma.

Avec Le Diable probablement, Robert Bresson obtient l'Ours d'argent au Festival de Berlin en 1977.

Son dernier film, L'Argent, est une adaptation d'une nouvelle de Tolstoï, Le Faux Coupon. Parce qu'un riche fils de famille donne un faux billet de 500 francs à un photographe, un employé entre dans l'engrenage de la prison, du vol, de la déchéance et du meurtre. Sifflé à Cannes, ce film obtient pourtant le Grand Prix du cinéma de création, en 1983, en ex æquo avec Nostalghia d'Andreï Tarkovski.

En 1995, l'ensemble de son œuvre cinématographique reçoit le prix René-Clair.

Best films

Captain America: The Winter Soldier (2014)
(Director)
A Man Escaped (1956)
(Director)

Usually with

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Filmography of Robert Bresson (20 films)

Display filmography as list

Actor

Words in Progress, 52minutes
Directed by Gilles Jacob
Origin France
Genres Documentary
Actors Andreï Kontchalovski, Robert Altman, Isabelle Adjani, Pedro Almodóvar, Woody Allen, Michelangelo Antonioni
Rating42% 2.1373652.1373652.1373652.1373652.137365
Une histoire de la création cinématographique des vingt-cinq dernières années. Trente cinéastes livrent quelques-uns de leurs secrets de fabrication, pensent à haute voix, font tenir le monde dans une phrase après l’avoir inscrit dans l’objectif de la caméra.

Director

Captain America: The Winter Soldier, 2h16
Directed by Robert Bresson, Anthony Russo et Joe Russo
Origin USA
Genres Science fiction, Thriller, Action, Adventure
Themes Films about altered memories, Medical-themed films, Seafaring films, Sports films, Films about terrorism, Transport films, Aviation films, Superhero films, Films about psychiatry, Films about disabilities, Political films, Super-héros inspiré de comics, Children's films, Robot films
Actors Chris Evans, Robert Redford, Emily VanCamp Bowman, Sebastian Stan, Anthony Mackie, Scarlett Johansson
Rating76% 3.8496453.8496453.8496453.8496453.849645
Two years after the Battle of New York, Steve Rogers works in Washington D.C. for the espionage agency S.H.I.E.L.D. under Director Nick Fury, while adjusting to contemporary society. Rogers and Agent Natasha Romanoff are sent with S.H.I.E.L.D.'s counter-terrorism S.T.R.I.K.E. team, led by Agent Rumlow, to free hostages aboard a S.H.I.E.L.D. vessel from Georges Batroc and his mercenaries. Mid-mission, Rogers discovers Romanoff has another agenda: to extract data from the ship's computers for Fury. Rogers returns to the Triskelion, S.H.I.E.L.D.'s headquarters, to confront Fury and is briefed about Project Insight: three Helicarriers linked to spy satellites, designed to preemptively eliminate threats. Unable to decrypt the data recovered by Romanoff, Fury becomes suspicious about Insight and asks senior S.H.I.E.L.D. official Alexander Pierce to delay the project.
L'Argent
L'Argent (1984)
, 1h25
Directed by Robert Bresson, Olivier Péray
Origin France
Genres Drama, Thriller, Crime
Actors Caroline Langrishe, François-Marie Banier, Pierre Tessier
Rating73% 3.6941853.6941853.6941853.6941853.694185
A young man enters his father's study to claim a monthly allowance. His father obliges, but the son presses for more, citing a debt at school he must pay. The father dismisses him and an appeal to his mother fails. This leads him to pawn off his watch to a friend who, instead of paying him, provides him with a forged 500-franc note. After the trade, the youth lingers to peruse an album of nude art, with similar images to appear throughout the film.
The Devil, Probably, 1h33
Directed by Robert Bresson
Origin France
Genres Drama
Actors Laetitia Carcano, Marie Rivère
Rating70% 3.5449353.5449353.5449353.5449353.544935
Charles, Michel et quelques-uns de leurs amis forment un petit groupe écologiste, qui se préoccupe de la famine, de la pollution et de l'avenir du monde. Michel est un militant qui cherche à lutter avec ses modestes moyens, tandis que Charles refuse l'engagement, dégoûté par le monde qui l'entoure.
Lancelot of the Lake, 1h20
Directed by Robert Bresson, Bernard Cohn
Origin France
Genres Drama, War, Fantasy, Historical, Romance
Themes Films about magic and magicians
Actors Laura Duke Condominas, Luc Simon
Rating68% 3.441363.441363.441363.441363.44136
King Arthur has sent out 100 knights to retrieve the Holy Grail. Arthur is dismayed when it turns out that the mission was futile and 70 knights have died in its course. Among those who have returned is the Queen's lover Lancelot. Soon Lancelot again takes part in a tournament. There he gets injured. While Lancelot seeks recovery in his own castle, Arthur learns about his wife's affair and, heavily agitated by Mordred, he puts Queen Guinevre in prison. With Lancelot's help she breaks out. Arthur starts immediately a campaign against the castle where the lovers were looking for shelter. During the siege Mordred Lancelet happens to kill his old mate Gawain. Driven by sorrow he tries to end the fight and wants to negotiate a treaty with King Arthur. When he witnesses how Mordred commits an attempt on Arthur he joins without hesitating the side of the king. In the end Arthur and Lancelot and all the other knights of the legendary round table are slaughtered.
Four Nights of a Dreamer, 1h27
Directed by Robert Bresson
Origin France
Genres Drama, Romance
Actors Isabelle Weingarten, Patrick Jouané, Lidia Biondi, Jacques Renard
Rating72% 3.6442053.6442053.6442053.6442053.644205
The film begins in Paris with Jacques, an unidentified young man, trying to hitchike a ride. He travels to the countryside with a family and spends the day walking alone. He whistles and rolls somersaults. The scene cuts back to traffic at night in the city, and the opening credits appear. The next scene is of Marthe, standing at a bridge, at the brink of suicide. Jacques is walking by and stops her. He urges her back onto the street, indicating a police car stopped nearby. They sit by the bridge and chat about their lives. The scene cuts to flashbacks.
A Gentle Woman, 1h45
Directed by Robert Bresson
Origin France
Genres Drama, Romance
Actors Dominique Sanda, Jacques Kébadian, Dorothée Blanck
Rating73% 3.690113.690113.690113.690113.69011
The film opens with a falling scarf, leading us to a young woman's dead body on the street. From the later scenes, we understand that the young woman was Elle (Dominique Sanda), who steps off the balcony of her Parisian apartment, plunging to her death. Why has she done it? As her distraught husband, Luc (Guy Frangin), looks over her dead body, and explores what led her to kill herself in a talk to the maid, the picture traces their lives together in flashbacks. Elle is A Gentle Creature -- meek, dreamy and thoughtful. She entrances Luc, who pursues her passionately. They marry, but the match never seems right. The story reveals their desperate, despairing miscommunication. Though they try many diversions (theater, television, films) these are momentary respites for the two of them (for Elle more-so, as we see with her interest in Hamlet, which plays out in an extended scene). Their dialogue only deepens her isolation and sadness.
Mouchette
Mouchette (1967)
, 1h18
Directed by Robert Bresson, Jacques Kébadian
Origin France
Genres Drama, Action
Actors Marie Cardinal, Paul Hébert, Jean Vimenet
Rating76% 3.8463053.8463053.8463053.8463053.846305
This is the tale of a young girl whose life is filled with tragedy. Mouchette (Nadine Nortier), whose name means "little fly," lives in an isolated French village with her alcoholic father and bedridden mother, where she takes care of her infant brother and does all the housework.
Au Hasard Balthazar, 1h35
Directed by Claude Miller, Robert Bresson, Jacques Kébadian
Origin France
Genres Drama, Crime
Themes Films about religion
Actors Anne Wiazemsky
Rating77% 3.8975153.8975153.8975153.8975153.897515
The film follows Marie (Wiazemsky), a shy farm girl, and her beloved donkey Balthazar over many years. As Marie grows up, the pair becomes separated, but the film traces both their fates as they live parallel lives, continually taking abuse of all forms from the people they encounter. The donkey has several owners, most of whom exploit him, often with more cruelty than kindness. He bears his suffering with nobility and wisdom, becoming a saint in the process. Balthazar and Marie often suffer at the hands of the same people. But in the end, Marie's fate remains unresolved, whereas the donkey's is clear.
The Trial of Joan of Arc, 1h5
Directed by Robert Bresson
Origin France
Genres Drama, War, Historical
Themes Prison films, Films about religion, Jeanne d'Arc, Political films, Histoire de France
Actors Florence Delay, Donald O'Brien, Michael Williams, Gérard Zingg
Rating73% 3.6959353.6959353.6959353.6959353.695935
Jeanne is incarcerated. She can only leave her prison cell when the court demands her appearance for further interrogation. The judges show no empathy and it becomes increasingly obvious that they are about to sentence her to death but Jeanne remains nonchalant.
Pickpocket
Pickpocket (1959)
, 1h13
Directed by Robert Bresson
Origin France
Genres Drama, Crime
Actors Martin LaSalle, Marika Green, Jean Pélégri, Pierre Étaix, Dominique Zardi
Rating75% 3.796653.796653.796653.796653.79665
Michel (Martin LaSalle) goes to a horse race and steals some money from a spectator. He leaves the racetrack confident that he was not caught when he is suddenly arrested. The inspector (Jean Pélégri) releases Michel because the evidence is not strong enough. Michel soon falls in with a small group of professional pickpockets who teach him their trade and invite him to join them on highly coordinated pickpocketing sprees in crowded public areas.
A Man Escaped, 1h35
Directed by Robert Bresson
Origin France
Genres Drama, War, Thriller, Documentary, Historical
Themes French war films, Prison films, Political films, Évasion, Films about capital punishment, Histoire de France, L'Occupation allemande en France
Actors François Leterrier, Roland Monod, Maurice Beerblock, Jacques Ertaud, Roger Planchon
Rating81% 4.0966354.0966354.0966354.0966354.096635
After the establishing shot of Montluc prison, but before the opening credits, the camera rests on a plaque commemorating the 7,000 prisoners who died at the hands of the Nazis.
Diary of a Country Priest, 1h57
Directed by Robert Bresson
Origin France
Genres Drama
Themes Films about religion
Actors Claude Laydu, Nicole Maurey, Rachel Berendt, Nicole Ladmiral, Jean Riveyre, Antoine Balpêtré
Rating77% 3.8960553.8960553.8960553.8960553.896055
A young priest arrives at Ambricourt, his new parish. He is not welcome. The girls of the catechism class laugh at him in a prank, whereby only one of them pretends to know the Scriptural basis of the Eucharist so that the rest of them can laugh at their private conversation. His colleagues criticize his diet of bread and wine, and his ascetic lifestyle. Concerned about Chantal, the daughter of the Countess, the priest visits the Countess at the family chateau, and appears to help her resume communion with God after a period of doubt. The Countess dies during the following night, and her daughter spreads false rumors that the priest's harsh words had tormented her to death. Refusing confession, Chantal had previously spoken to the priest about her hatred of her parents.
Les Dames du Bois de Boulogne, 1h24
Directed by Robert Bresson
Origin France
Genres Drama, Romantic drama, Romance
Themes Films about sexuality, Erotic films, Films about prostitution, Erotic thriller films
Actors Maria Casarès, Élina Labourdette, Lucienne Bogaert, Paul Bernard, Jean Marchat, Yvette Etiévant
Rating71% 3.5951553.5951553.5951553.5951553.595155
Hélène and Jean have pledged their love to each other, but are not engaged to marry. Their love affair allows dalliances with others, but they have promised to put each other first above all others. Hélène has been warned by a friend that Jean's love for her has cooled and fears this is correct. She tricks him into confessing, by pretending her own feelings for him have cooled to a friendship. She hides her shock and dismay when he enthusiastically accepts her as now just a friend instead of a lover. After he leaves her apartment, it is clear that she is devastated. But instead of mourning her love, she decides to exact a cruel revenge on him.