The movie begins by suggesting that friends and political allies of George W. Bush at Fox News Channel tilted the election of 2000 by prematurely declaring Bush the winner. It then suggests the handling of the voting controversy in Florida constituted election fraud.
The film begins with a series of security footages of armed bank robberies (one of the robbers was on a crutch) accompanied by the song Louie, Louie. Moore then uses an Encyclopædia Britannica archive video to compare and view modern-day America with the Roman Empire, by juxtaposing depictions of the fall of the Roman Empire with similar modern-day American issues. The film then depicts home videos of families being evicted from their homes, as well as the "Condo Vultures," a Florida real estate agency whose business flourished with the increasing number of foreclosures.
Dror Moreh a décidé de réaliser ce film après avoir mesuré l'importance décisive du Shabak (Shin Beth) sur la scène politique israélienne depuis quarante ans. Ces six directeurs à la retraite de la sécurité israélienne évoquent leurs victoires et les échecs passés sans nostalgie. Très critiques vis-à-vis des politiques menées par leurs gouvernements (à l'exception de celui d'Yitzhak Rabin), ils défendent tous un changement radical de politique en Israël : la recherche de la paix et la reconnaissance au plus tôt de l’État palestinien.
Le film, plus qu’une biographie ou un documentaire, est un voyage initiatique dans l’univers du Pape François. Fait assez exceptionnel, le film est co-réalisé par le Vatican et s’articule autour des idées et du message du Pape, afin de présenter son travail, aussi bien que les réformes et les réponses qu’il propose face à des questions aussi universelles que la mort, la justice sociale, l’immigration, l’écologie, l’inégalité de revenus, le matérialisme ou le rôle de la famille.
Le film alterne des séquences montrant des paysages naturels et des rites religieux ou spirituels humains, filmés sur les cinq continents. Au cœur du film, des séquences plus pénibles (accompagnées notamment de morceaux de Dead Can Dance dont The Host of Seraphim) montrent les aspects destructeurs de l'humanité telles la misère ou la guerre. La fin du film revient sur des séquences de spiritualité, notamment une séquence des bains rituels dans le Gange, à Varanasi en Inde.
Paper Clips takes place in the rural, blue-collar Tennessee community of Whitwell, where a middle-school class attempts to gauge the magnitude of World War II's Holocaust by collecting paper clips, each of which represents a human life lost in the Nazis' slaughter of Jews. The idea came in 1998 from three of the teachers at the school and was completed in their eighth grade classrooms. The students ultimately succeeded in collecting over 25 million paperclips.
Le film traite du centre Kids on Fire, un rassemblement évangélique néo-charismatique pour enfants près de Devils Lake (Dakota du Nord) créé par Becky Fisher et son ministère Kids in Ministry International. Les sujets principaux du film sont des enfants qui étaient au rassemblement pendant l'été 2005 : Levi, Rachael et Tory (Victoria). Le film inclut des extraits vidéos au rassemblement et à Christ Triumphant Church à Lee's Summit (Missouri).
Trembling Before G-d interviews and follows several gay and lesbian Orthodox Jews, many only seen in silhouette, and also interviews several rabbis and psychologists regarding their views on homosexuality in Orthodox Judaism. The film repeatedly returns to several characters:
Using film made at American prisons, Leuchter talked about his upbringing where his father was a corrections officer. Through his family associations, young Leuchter claimed he was able to witness an execution performed in an electric chair. Leuchter's impression of the event was that the electric chairs used by American prisons were unsafe and often ineffective. The event led him to design modifications to the device that were adopted by many American states.